بررسی تاثیر ماساژ پشت بر کیفیت خواب سالمندان مقیم سرای سالمندان شهر کرمانشاه 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ماساژ درمانی از شایع ترین و بی خطرترین درمان های تکمیلی در سراسر دنیا و یکی از متداول ترین درمان های جایگزین در اقدامات پرستاری است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر ماساژ پشت بر کیفیت خواب سالمندان بود.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی یک سوکور از پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبرگ (PSQI) جهت غربال و انتخاب نمونه های دچار اختلال خواب استفاده شد. سپس نمونه ها به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تصادفی تعادلی در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل قرار گرفتند. در هر سه گروه تعداد نمونه ها 30 نفر و به نسبت مساوی از هر دو جنس بودند. سپس برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون کروسکال والیس استفاده گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج تحلیل داده ها، اختلاف معناداری در نمرات مقیاس های فرعی کیفیت خواب ذهنی (0/025=p)، مدت زمان واقعی خواب (0/012=p)، کفایت خواب(0/022=p) اختلالات خواب(0/025=p)، عملکرد روزانه(0/033)، خواب نهفته(0/001 >p) و میانگین نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ(0/001=p) بعد از مداخله بین سه گروه وجود داشت. در ادامه آزمون دنباله ای از نظر مقیاس های فرعی و نمره کل شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ(0/021=p) اختلاف معنی داری وجود داشت. داده های حاصل از ثبت روزانه خواب، بهبود کیفیت خواب و کاهش تعداد بیداری شبانه را در طی مداخله نشان داد (0/001 = p).
نتیجه گیری
این مطالعه تاثیر ماساژ بر بهبود کیفیت خواب سالمندان را مورد تایید قرار داده و ماساژ درمانی را به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی برای سالمندان دچار اختلال خواب پیشنهاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1427462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!