بررسی ارتباط معدل تحصیلی با نتایج اولین تجربه آزمون به روش کتاب باز در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آزمون کتاب باز (Open book examination یا OBE) که به صورت دسترسی آزاد به منابع انجام می شود، در درک بهتر مفاهیم و دستیابی به سطوح بالاتر تاکسونومی Bloom موثر می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط معدل تحصیلی با نتایج OBE و میزان پردازش عمقی اطلاعات (Deep information processing یا DIP) و نیز بیان دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه در مورد OBE انجام شد.
روش کار
در مطالعه توصیفی حاضر، 34 دانشجوی پزشکی ترم سوم شرکت کردند. تاریخ و مدت زمان آزمون، مباحث مورد نظر، چهار گزینه ای بودن سوالات و کتاب منبع اصلی مطالعه، دو هفته قبل از انجام آزمون اطلاع رسانی شد، اما دانشجویان تا برگزاری آزمون از روش انجام آن به صورت OBE آگاهی نداشتند. پس از برگزاری آزمون به روش OBE، نظرسنجی از دانشجویان و ارزیابی میزان DIP به صورت بی نام انجام گرفت. اطلاعات به شکل شاخص های توصیفی ارایه گردید. در نهایت داده ها توسط آزمون t، همبستگی معدل نمره آزمون و با DIP در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی دانشجویان 12/0 ± 85/24 سال و معدل تحصیلی، نمره آزمون و امتیاز پرسش نامه DIP به ترتیب 22/0 ± 4/15، 33/0 ± 58/6 و 37/1 ± 5/74 بود. تفاوت آماری معنی داری بین پسران و دختران در متغیرهای مذکور وجود نداشت. ضریب Pearson معدل تحصیلی با نمرات آزمون (272/0) و با امتیاز پرسش نامه DIP (258/0-) معنی دار نبود. 91 درصد دانشجویان فهم مطلب را شرط موفقیت در OBE و فقط 3 درصد دانشجویان آن را موجب کاهش انگیزه شرکت در کلاس دانستند.
نتیجه گیری
معدل تحصیلی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه بر اساس نتایج آزمون های معمول، شاخص مناسبی از موفقیت در OBE و درک عمقی اطلاعات نیست و تجربه OBE ممکن است در افزایش آگاهی این دانشجویان از نقاط ضعفشان در درک مفاهیم، استدلال و برقراری ارتباط بین آموخته ها موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 425
لینک کوتاه:
magiran.com/p1431283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!