تاثیر رویکرد جامعه محوری بر عملکرد پلیس

چکیده:
جامعه محوری در پلیس نوعی بازگشت مجدد پلیس به جامعه است آن هم نه یک بازگشت فیزیکی و ظاهری، بلکه بازگشت رویکردی و نگرشی که اصل پیشگیری از وقوع جرم و اصل رضایت شهروندی نتیجه و ماحصل آن می باشد. مردم را به عنوان سرمایه های اجتماعی نگاه می کند و برای تحقق اهدافش که همانا تولید امنیت، حفظ و افزایش آن است خود را نیازمند یاری آنها می داند.
در این تحقیق تاثیر رویکرد جامعه محوری بر مولفه های چندگانه عملکرد پلیس مورد بررسی قرار گرفته و تجزیه و تحلیل شده است. سه مولفه جامعه محوری در این تحقیق عبارت اند از جلب مشارکت، حل مسئله و پاسخ گوئی و پنج مولفه عملکرد پلیس عبارت اند از: تحقق ماموریت، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و سرمایه ساختاری.
این تحقیق از این حیث در گروه تحقیقات توصیفی-پیمایشی-مقطعی قرار می گیرد و از نوع کاربردی است، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و برای نمونه گیری، جامعه به دو بخش فرماندهان انتظامی و خبرگان ستادی تقسیم شده است. از 75 خبره ستادی و از 181 فرمانده انتظامی طبق جدول رجسی و مورگان (1970) که معادل با فرمول کوکران با خطای 05/ 0 است، اندازه نمونه به ترتیب برابر با 63 نفر و 123 نفر در نظر گرفته شد. به منظور اندازه گیری مولفه های جامعه محوری و عملکرد پلیس پرسشنامه ای طراحی که در نهایت 186 پرسشنامه جمع آوری و روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل رابطه بین متغیرها از معادلات ساختاری استفاده شدنتایج تحقیق نشان می دهد جامعه محوری در سطح اطمینان 99درصد بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معنادار داشته است با توجه به ضریب مسیر و آماره t و سطح معناداری می توان گفت متغیر حل مسئله در سطح اطمینان 99درصد و متغیر پاسخگویی در سطح اطمینان 95درصد بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معنادار داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1433025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!