تحلیل عوامل موثر بر معنویت سازمانی

پیام:
چکیده:
زمینه
معنویت مفهومی بسیار گسترده است که هر کس با توجه به اعتقادات، باورها و ارزش های شخصی، تفسیری متفاوت از دیگری از آن به عمل می آورد. برخی ریشه ای دین محور برای معنویت قائلند و برخی دیگر معتقدند که؛ معنویت ارتباطی با دین نداشته و بسیار گسترده تر از آن است. از آنجا که معنویت در جامعه ایران مبتنی بر دین است و آموزه های دین اسلام شکل دهنده معنویت است، بر همین اساس، هدف اصلی در این پژوهش، تحلیل عوامل موثر بر معنویت سازمانی با توجه به الگوهای ملی و دینی، در نظر گرفته شد.
روش
روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان های منتخب دولتی شهر یزد که بر اساس فرمول کوکران 198 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون بارتلت و KMO برای بررسی کفایت نمونه و از روش معادلات ساختاری برای تایید مدل و صحت ارتباط عوامل با یکدیگر استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که؛ 8 عامل فضائل، فضای معنوی، محتوایی، ساختاری، رهبری، فرهنگی، ایمان و انگیزش به-عنوان عوامل موثر بر معنویت سازمانی به شمار می روند. همچنین نتایج نشان داد که؛ رابطه میان 8 عامل موثر بر معنویت سازمانی معنادار می باشد.
نتیجه گیری
براساس یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گیری کرد که هر 8 عامل (اگرچه با درجات متفاوت) مهم می باشند و شناسایی آن ها فقط به خاطر درک بیش تر و شناخت عوامل تاثیر گذارتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1434397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!