مطالعه اثر کادمیوم بر مراحل تکوین و الگوی پروتئینی بساک و دانه های گرده گل اطلسی (Petunia hybirda Juss.)

پیام:
چکیده:
هدف
کادمیوم یکی از آلاینده های جوی و بخشی از ذرات خروجی خودروهای دیزل است و هدف پژوهش حاضر تعیین اثرات کادمیوم بر روند تکوین و الگوی پروتئینی بساک و دانه های گرده گل اطلسی که به طور متداول در فضای سبز اکثر شهرهای بزرگ کشت می شوند، می باشد.
مواد و روش ها
گیاهان اطلسی در گلدان های آزمایشگاهی کشت داده شده و با غلظت های مختلفی از CdCl2 به صورت اسپری تیمار شدند. گل ها در مراحل مختلف تکوین برداشت شده و در فیکساتور FAA70 (فرمالین: استیک اسید: اتانول، 17:1:2) تثبیت و در مطالعات تکوینی به کار برده شدند. دانه های گرده ی گروه های مختلف نیز جمع آوری شده و پس از استخراج پروتئین با روش الکتروفورز مطالعه شد. تجزیه تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار آماری SAS(نسخه 1/9) و با روش آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد.
نتایج
فرآیند تکوین بساک و دانه های گرده در گیاهان شاهد از الگوی کلی گیاهان دو لپه پیروی می کند اما در گیاهان تحت تیمار با کادمیوم، تغییرات و ناهنجاری هایی مشاهده گردید. بی نظمی در دیواره بساک، تشکیل دانه های گرده چروکیده و واکوئله، کاهش توان زیستی، آسیب دیواره اگزین و تشکیل باندهای پروتئینی جدید از اثرات تیمار با کادمیوم می باشد.
نتیجه گیری
کادمیوم (به عنوان یک آلاینده ی جوی) مراحل نموی بساک و دانه های گرده را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز انواعی از ناهنجاری ها و کاهش توان زیستی گرده ها می گردد. تولید پروتئین های جدید (پروتئین های سم زدا) یکی از پاسخ های گیاه به استرس آلودگی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!