بررسی همبستگی استرس شغلی پرستاران با ارتباطات حرفه ای بین پرستاران و پزشکان

پیام:
چکیده:
مقدمه
شاغلین حرفه ی پرستاری نسبت به سایر مشاغل از سلامت محیط کار کمتری برخوردار بوده و همواره با استرس های شغلی زیادی مواجه هستند. کیفیت رابطه ی پرستاران با پزشکان تاثیر زیادی بر پرستاران می گذارد. هدف این پژوهش تعیین همبستگی استرس شغلی پرستاران با ارتباطات حرفه ای بین پرستاران و پزشکان است.
روش کار
تمامی پرستاران شاغل در سه بیمارستان درمانی بناب و مراغه در سال 1390 که دارای حداقل یک سال تجربه ی کار بالینی بودند برای شرکت در تحقیق دعوت شدند و در نهایت داده های 90 پرستار جمع آوری گردید. در این پژوهش توصیفی- همبستگی، داده ها با استفاده از پرسشنامه ی همکاری پزشک- پرستار و پرسشنامه ی استرس شغلی پرستاران گرد آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی (نسبت، درصد، فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) انجام گردید.
یافته ها
میانگین سنی پرستاران80 /7± 5/32 سال و میانگین سابقه ی کار بالینی آنها 74/7± 83/8 سال بود. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین استرس شغلی پرستاران با دیدگاه آنان در مورد ارتباطات حرفه ای ایشان با پزشکان رابطه ی آماری معنا داری وجود دارد(ضریب همبستگی 22/0 و سطح معنادار 02/0).
نتیجه گیری
از دیدگاه پرستاران، ارتباطات حرفه ای آنها با پزشکان در سطح متوسط بود. بنابراین به نظر می رسد که برنامه ریزی جهت بهبود کیفیت ارتباط پزشکان و پرستاران می تواند منجر به کاهش استرس شغلی پرستاران شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!