وضعیت کارآموزی در عرصه از دیدگاه دانشجویان سال آخر کارشناسی اتاق عمل و هوشبری یاسوج

پیام:
چکیده:
مقدمه
کارآموزی در عرصه در دستیابی دانشجویان به توانمندی های حرفه ای نقش اساسی دارد. با توجه به اهمیت نظرات دانشجویان در فرآیند آموزش برای ارتقاء سطح کیفی آموزش بالینی، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کارآموزی در عرصه از دیدگاه دانشجویان سال آخر کارشناسی اتاق عمل و هوشبری انجام پذیرفت.
روش کار
پژوهش حاضرتوصیفی- مقطعی است که بر روی 59 نفر از دانشجویان سال آخر اتاق عمل و هوشبری دانشکده ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال 1393 انجام شد. نمونه ی بررسی همان جامعه ی پژوهش است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته می باشد که پایایی و روایی آن به تایید رسیده بود. این پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و نظرات دانشجویان درباره ی کارآموزی در عرصه بود. داده های جمع آوری شده به وسیله ی نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد 8/28درصد از دانشجویان وضعیت کارآموزی در عرصه را در سطح ضعیف، 72/23درصد در سطح متوسط و 48/47درصد در سطح خوب بیان نمودند که 37/42درصد از واحدهای مورد پژوهش، حیطه ی مدرس را ضعیف، 23/54درصد حیطه ی فراگیر را ضعیف و 83/89 درصد (53نفر) نیز حیطه ی محیط را ضعیف ارزیابی نموده اند. بین جنس، رشته ی تحصیلی و معدل کل دانشجویان با وضعیت کارآموزی در عرصه اختلاف معنادار آماری مشاهده نشد(05/0p>).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش، پیشنهاد می گردد برای ارتقاء کیفیت این دوره تقویت برنامه های موجود و تامین نیروی انسانی با تجربه و امکانات رفاهی برای محیط بالین و تامین محیط های آموزشی استاندارد برای کارآموزی مورد تاکید قرارگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!