اختلالات تیروئید و پیامد بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حاملگی تاثیرات عمده ای بر تنظیم عملکرد تیرویید زنان سالم و مبتلا به اختلالات تیرویید دارد. شیوع اختلالات تیرویید در زنان باردار نسبتا بالا است.

هدف

هدف بررسی حاضر، افزایش آگاهی و ارایه بررسی در مورد اثر نامطلوب اختلال عملکرد تیرویید شامل هیپوتیروییدی ، هیپرتیروییدی و اتوایمونیتی تیرویید بر نتایج بارداری و می باشد.

مواد و روش ها

در این بررسی مروری کتابخانه های Medline، EMBASE وCochrane با کلمات کلیدی مناسب برای مقاله مرتبط انگلیسی جستجو شدند. ما از انواع مطالعات، از جمله کارآزمایی بالینی تصادفی، کوهورت (آینده نگر و گذشته نگر) مطالعات مورد شاهدی، گزارش موردی استفاده کردیم. مطالعات مربوط به بیماریهای تیرویید در زنان غیر باردار و مقالات بدون کیفیت مناسب از مطالعه کنار گذاشته شدند.

نتایج

هیپرتیروییدی و هیپوتیروییدی آشکار دارای اثرات سوء متعددی بر نتایج بارداری می باشند. هیپرتیروییدی آشکار با سقط، مرده زایی، زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی، وزن کم هنگام تولد، پره اکلامپسی و اختلال عملکرد تیرویید جنین همراه بود. هیپوتیروییدی آشکار با سقط جنین، کم خونی، فشار خون بالا ناشی از حاملگی، پره اکلامپسی، جداشدن زودرس جفت، خونریزی بعد از زایمان، تولد نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد، مرگ داخل رحمی ، افزایش دیسترس تنفسی نوزادان و اختلال رشد عصبی نوزاد همراه بود. با این حال عوارض هیپوتیروییدی تحت بالینی، و آنتی بادی تیرویید مثبت بر نتایج بارداری مشخص نیست. در حالی که برخی از مطالعات شانس بیشتری برای جداشدن زودرس جفت، تولد زودرس، سقط جنین، فشارخون بالای بارداری، زجر جنین، پره اکلامپسی شدید و دیسترس و دیابت نوزادی در زنان باردار با هیپوتیروییدی تحت بالینی یا خود ایمنی تیرویید نشان داده اند؛ در برخی مطالعات دیگر این عوارض جانبی گزارش نشده اند.

نتیجه گیری

در حالی که اثرات اختلال عملکرد تیرویید آشکار بر عوارض جنینی مادری به وضوح مشخص شده اند و تاثیر دراز مدت آن بر توسعه در دوران کودکی به خوبی شناخته شده است، با این حال عوارض زودرس و دیررس اختلال عملکرد تیرویید تحت بالینی در دوران بارداری یا بیماریهای خودایمنی تیرویید مورد بحث است. انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی نتایج نامطلوب مادر و نوزاد در اختلالات تحت بالینی تیرویید مادر ضروری به نظر می رسد

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
387
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!