مداخلاتی برای افزایش درک رضایت آگاهانه در تحقیقات کمی: مروری بر مقالات

پیام:
چکیده:
مقدمه
رضایت و مشارکت آگاهانه موضوعات انسانی در پژوهش های بالینی، حتی زمانی که احتمال عوارض جانبی وجود ندارد، از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه رضایت آگاهانه شرکت کنندگان، رابطه سازنده بین محقق و مشارکت کننده را به ارمغان خواهد آورد. این امر به طور بالقوه، سبب افزایش ایمنی مطالعه و بهبود نتایج مطلوب آن گردیده و اثرات جانبی و احساس اجبار و ناراحتی شرکت کنندگان را به حداقل می رساند. این مطالعه با هدف شناسایی موثرترین روش های مداخله، جهت بهبود میزان درک شرکت کنندگان در پژوهش از رضایت آگاهانه، با جستجو در متون پایگاه های داده ده سال اخیر صورت گرفته است.
روش
پس از جستجوی هدفمند متون، مطالعات کارآزمایی بالینی، طولی و کارآزمائی های با گروه کنترل که حداقل یکی از گروه های کنترل شامل مداخله با روش استاندارد باشد، مرور و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
از مجموع 15 مطالعه ای که معیار ورود به پژوهش را داشتند، در پنج مطالعه از فناوری های چندرسانه ای، در چهار مطالعه از فرم های بهبودیافته و یا تعدیل شده و در شش مطالعه از مداخلات آموزشی، بحث و بازخورد اصلاحی استفاده شده بود که از این تعداد به ترتیب چهار، دو و پنج مطالعه، بهبود معنی داری را در درک شرکت کنندگان مطالعه، گزارش داده بودند.
نتیجه گیری
می توان نتیجه گرفت، فرایند رضایت آگاهانه بر مبنای اصل اخلاقی اتونومی، زمانی ارزشمند است که پژوهشگر دلسوزانه، موضوعات انسانی را به سوی انتخاب آگاهانه و آزادانه هدایت نماید. برای این منظور آموزش و مشاوره رویاروی، همراه با اختصاص زمان و تعامل بیشتر، و استفاده از روش های چندرسانه ای به ویژه در بیماران دارای ظرفیت کم تر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!