اخلاق درپژوهش های کیفی: تحلیل مفهوم به روش تحولی راجرز

پیام:
چکیده:
مقدمه
اخیرا گرایش محققین علوم بهداشتی به انجام تحقیقات کیفی افزایش یافته است. ماهیت مسائل اخلاقی در تحقیقات کیفی بسیار ظریف بوده و با سایر تحقیقات متفاوت می باشد. مطالعه حاضر با هدف روشن ساختن مفهوم اخلاق در پژوهش های کیفی، و شناخت بیشتر ویژگی ها و پیشایندها و پسایندهای آن انجام شده است.
روش
این مطالعه با رویکرد تحلیل مفهوم تحولی راجرز انجام گرفته و متون منتشرشده مرتبط، بدون در نظرگرفتن محدوده زمانی مورد بررسی دقیق قرار گرفت. پس از انتخاب منابع داده ها، جمع آوری و تحلیل داده ها انجام شد و اطلاعات مربوط به ویژگی ها، پیشایندها و پسایندهای مفهوم و همچنین واژه های جایگزین و مرتبط خلاصه و کدبندی گردید.
یافته ها
پس از انجام تحلیل مفهوم، ویژگی های اخلاق در پژوهش های کیفی در دو دسته ویژگی های مشترک با سایر انواع پژوهش ها و ویژگی های اختصاصی پژوهش های کیفی طبقه بندی شدند. پیشایندها به صورت آگاهی و مهارت محقق، کدهای اخلاقی، گایدلاین های کمیته اخلاق، دقت مطالعه و رضایت آگاهانه شناسایی شدند. پسایندهای اخلاق در پژوهش های کیفی شامل افزایش استحکام تحقیق، درستی فرآیند تحقیق، حذف و کاهش تنگناهای اخلاقی در حین انجام تحقیقات، کاهش بارکاری کمیته های اخلاق، کنترل هزینه ها، و افزایش دقت و اعتبار تحقیقات کیفی بودند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه، می توان تعریفی نظری برای مفهوم اخلاق در پژوهش های کیفی ارائه نمود. نتایج این مطالعه می تواند با واضح سازی مفهوم اخلاق در پژوهش های کیفی و با توجه به این که مفاهیم، بلوک های سازنده تئوری ها هستند، در توسعه مدل و تئوری در این زمینه به محققین کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!