مقایسه اثر پروبیوتیک با پلی اتیلن گلیکول در درمان یبوست عملکردی اطفال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
میزان شیوع یبوست در دوران کودکی 7/ 0درصد تا 6/ 29 درصد است. علل غیرارگانیک از شایع ترین علل یبوست اطفال است. پلی اتیلن گلیکول (PEG) موثرترین و کم عارضه ترین ملین است که به صورت طولانی مدت در اطفال قابل استفاده می باشد. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه تاثیر درمانی PEG و پروبیوتیک باسیلوس کواگولانس و بیفیدو باکتریوم و پرو بیوتیک جهت افزایش رشد پروبیوتیک صورت گرفته است.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی (مطالعه مداخله ای) دوسو کور، 120 کودک 2 تا 16 ساله مبتلا به یبوست مزمن عملکردی، بر اساس معیارهای ROME III وارد مطالعه شدند. با مصرف پارافین مایع روده ها خالی شد. سپس کودکان به صورت تصادفی به سه گروه دریافت کننده پلی اتیلین گلیکول+پلاسبو، پروبیوتیک+پلاسبو و پلی اتیلین گلیکول + پروبیوتیک تقسیم شدند. پس از 6 هفته درمان، میزان موفقیت درمان بین سه گروه، قبل و بعد از مطالعه مقایسه گردید.سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج بررسی به عمل آمده روی سه گروه درمانی برای درمان یبوست نشان داد که تاثیر پلی اتیلن گلیکول و پروبیوتیک بر درمان در مقایسه قبل و بعد از درمان چشمگیر بود، اما در مقایسه گروه ها میزان تاثیر یکسان بود. استفاده هم زمان از دو دارو تاثیر بیشتری از دریافت تک دارو داشت.
نتیجه گیری
به طور کلی، نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که استفاده هم زمان از پلی اتیلن گلیکول و پروبیوتیک در درمان یبوست بسیار موثرتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!