شان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در مراجعین به بیمارستان های زنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه
نارسائی قلبی یک مشکل عمده رو به رشد است که باعث کاهش ظرفیت های عملکردی بیماران و اختلال در زندگی اجتماعی افراد می گردد و در کاهش حس ارزشمندی در آنان حائز اهمیت می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین شان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ابعاد مختلف آن در مراجعین به بیمارستان های زنجان در سال 1392 صورت گرفته است.
مواد و روش ها
در پژوهش توصیفی - همبستگی حاضر تعداد 132 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی مراجعه کننده به بخش قلب بیمارستان های زنجان به صورت نمونه گیری در دسترس و بر اساس مشخصات مورد نظر پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی، همچنین «پرسشنامه شان ذاتی» (Inherent Dignity Questionnaire) (ICQ) و «پرسشنامه شان اجتماعی» (Social Dignity Questionnaire) (SDQ) بود. در مطالعه حاضر به روایی و پایایی ابزارها در مطالعات قبلی اکتفا شد. تحلیل داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 انجام شد.
یافته ها
میانگین نمره شان ذاتی 2/5±5/0، میانگین نمره شان اجتماعی 5/4±4/0 و میانگین نمره کل شان (شان ذاتی + شان اجتماعی) 9/4±4/0 محاسبه گردید. نتایج همبستگی معنی دار آماری (P<0/05) بین نمرات شان ذاتی و شان اجتماعی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی نشان داد.
نتیجه گیری
افزایش ارتباطات و حمایت های خانواده و جامعه به بیماران، باعث ارتقاء شان ذاتی و شان اجتماعی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می گردد. لذا بکارگیری راهکارهای مختلف جهت حفظ و بهبود شان بیماران مخصوصا شان ذاتی آنان در جامعه و رفع مشکلات اقتصادی آنان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!