مقایسه همبستگی بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در بیمارستان های منتخب دولتی و خصوصی شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیریت دانش یکی از راه های بهبود شرایط بقای سازمان است و زمانی به طور موفقیت آمیز در سازمان اجرا می شود که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام فراهم شده باشد. هدف از این پژوهش تعیین همبستگی بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در بیمارستانهای منتخب دولتی و خصوصی شیراز است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. نمونه آماری 251 نفر از کارکنان بیمارستانهای منتخب شیراز بودند که با توجه به نمونه در دسترس به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری شامل سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، «پرسشنامه مدیریت دانش» (Knowledge Management Questionnaire) و «پرسشنامه فرهنگ سازمانی» (Organizational Culture Questionnaire) بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از قضاوت 7 نفر از خبرگان تایید شد. پایایی پرسشنامه ها به روش های آلفای کرونباخ و آزمون مجدد با 20 نفر از افراد نمونه تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بالاترین نمره ابعاد مدیریت دانش در بیمارستانهای منتخب دولتی به ترتیب: انتقال دانش، خلق دانش و حفظ و ذخیره دانش و در بیمارستانهای منتخب خصوصی حفظ و ذخیره دانش، انتقال دانش و خلق دانش بود. ابعاد فرهنگ سازمانی به ترتیب بالاترین نمره که کسب کردند در دولتی عبارتند از: تعلق سازمانی، تحمل تعارض، خلاقیت فردی، حمایت مدیریت و سبک رهبری و در خصوصی: تعلق سازمانی، خلاقیت فردی، تحمل تعارض، سبک رهبری و حمایت مدیریت. همبستگی معناداری بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در بیمارستانهای منتخب دولتی 655/0 و در بیمارستانهای منتخب خصوصی 78/0 وجود داشت.
نتیجه گیری
مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی دربیمارستان های مورد مطالعه از وضعیت مناسبی برخوردار بودند. پیشنهاد می شود مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی جهت توسعه خلاقیت فردی و سبک رهبری مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!