شاخص های انتخاب ابزار مناسب برای انجام پژوهش در علوم سلامت: معرفی فهرست COSMIN

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارزشیابی اثربخشی مراقبت ها و مداخلات سلامت، وابسته به اندازه گیری صحیح می باشد که این امر، ضرورت بکارگیری معیاری برای انتخاب ابزار اندازه گیری مناسب را، نشان می دهد. هدف این مقاله تعیین شاخص های انتخاب ابزارهای مناسب برای انجام پژوهش در علوم سلامت می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مروری، اطلاعات از طریق مرور متون و مقالات مرتبط و جست و جوی هدفمند منابع اطلاعاتی در زمینه ی شاخص های انتخاب ابزار مناسب پژوهش در علوم سلامت و نیز مهمترین ویژگی های روان سنجی این ابزارها در بین کتب، مقالات و بانکهای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی، ما بین سالهای 1990 تا 2014 صورت گرفته است. جهت این امر از کلید واژه های فهرست COSMIN، ویژگی های اندازه گیری، ویژگی های روان سنجی d isease-specific questionnaires، health status scales، health related questionnaires، psychometrics و quality criteria استفاده گردید.
یافته ها
بعد از مرور متون مرتبط، 9 مقاله در خصوص فهرست COSMIN و 24 مقاله در خصوص مهمترین ویژگی های روان سنجی ابزار یافت شد. یافته های این پژوهش در دو بخش مطرح گردید: نخست معرفی فهرست «استانداردهای مبتنی بر اجماع جهت انتخاب ابزارهای اندازه گیری سلامت» (Consensus-based Standards for the Selection of Health Measurement Instruments) موسوم به COSMIN و سپس توضیح در خصوص شاخص های مربوط به تعیین ویژگی های روان سنجی ابزار یعنی روایی، پایایی و پاسخگویی آن ارایه شده است.
نتیجه گیری
فهرست COSMIN راهنمای مناسبی است که با ارائه ی شاخص های منطقی، امکان گزینش ابزار مناسب را برای پژوهشگران تسهیل نموده و در نتیجه، استناد به نتایج پژوهش ها، با اطمینان بیشتری صورت می گیرد. استفاده از فهرست فوق در انجام پژوهش و نیز داوری مقالات در علوم سلامت پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!