بررسی میزان و نوع خطاهای داروئی پرستاران: مطالعه موردی در یک بیمارستان غیر دولتی

چکیده:
زمینه و هدف
ایمنی بیمار یکی از شاخص های مهم در کنترل کیفیت خدمات سلامت است و شایعترین علت تهدید کننده این ایمنی خطاهای پزشکی بویژه اشتباهات دارویی می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان و نوع خطاهای داروئی پرستاران انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی و به شیوه مقطعی بود که در یکی از بیمارستان های خصوصی مشهد انجام گرفت. به علت محدود بودن جامعه آماری، کلیه پرستاران شاغل در بخشهای بستری یک بیمارستان خصوصی به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. این پرسشنامه از نظر پایایی و روایی به تایید رسید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیلی نظیر T-TEST و ANOVA با استفاده از نرم افزار آماریSPSS نسخه 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
سه خطای دادن دارو به بیمار بدون تجویز پزشک، عدم توجه به عوارض ناشی از خطاهای دارویی و دادن دارو دیرتر یا زودتر از موعد مقرر به ترتیب بیشترین فراوانی و دادن دارو تاریخ انقضاء گذشته به بیمار، دادن داروی اشتباه به بیمار و ندادن داروی تجویز شده به بیمار به ترتیب کمترین فراوانی را در بین خطاهای دارویی به خود اختصاص دادند.
نتیجه گیری
مدیران پرستاری باید جهت کاهش خطاهای دارویی به برگزاری کلاس های ضمن خدمت برای پرستاران، اصلاح فرآیندهای پرستاری و ارتقاء نگرش آنها نسبت به اهمیت ایمنی بیمار توجه بیشتری داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1440369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!