رعایت استانداردهای اعتباربخشی بیمار محور کمیسیون مشترک بین المللی و تاثیر آن بر جذب گردشگران سلامت در بیمارستان های منتخب شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گردشگری سلامت یک راهبرد ملی در راستای افزایش درآمد یک کشور و نیز یکی از ارکان امنیت ملی محسوب می شود. هدف این پژوهش تعیین ارتباط رعایت استانداردهای کمیسیون مشترک بین المللی در حوزه بیمار محوری بر جذب گردشگران سلامت می باشد.
روش بررسی
این پژوهش، یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی و از نوع کاربردی بود که به صورت مقطعی در سال 1391 در بیمارستان های منتخب شهر تهران انجام شد. تعداد 5 بیمارستان به صورت هدفمند به عنوان محل انجام این مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، چک لیست استانداردهای اعتبار بخشی کمیسیون مشترک بین المللی بود که دارای 7 حیطه ی بیمارمحور می باشد. روش جمع آوری داده ها مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد بود. جهت تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد و به منظور ارائه آمار توصیفی از میانگین و برای نمایش آمار استنباطی از آزمون پیرسون استفاده لازم به عمل آمد.
یافته ها
در بیمارستان های مورد مطالعه، استانداردهای مربوط به حیطه های بیمارمحور به میزان متفاوت رعایت شده و میانگین کلی نمره رعایت استانداردها برابر 3/16 بود. محورهای مراقبت های بیهوشی و جراحی، و هم چنین رعایت استانداردهای مربوط به حقوق بیمار و خانواده به ترتیب بالاترین(3/60) و پایین ترین(2/93) میانگین نمره کسب شده را در بیمارستان های مورد مطالعه بدست آوردند. هم چنین بین رعایت استانداردهای کمیسیون مشترک بین المللی با جذب گردشگر سلامت همبستگی مثبت(0/341=r و 0/05>p) وجود داشت.
نتیجه گیری
ایجاد مکانیسمی برای اعتباربخشی مراکز درمانی کشور، همچون استانداردهای اعتبار بخشی کمیسیون مشترک بین المللی موجب افزایش کیفیت خدمات و جذب هر چه بیشتر گردشگران سلامت خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1442030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!