تاثیر سالمندی جمعیت بر رشد اقتصاد غیرنفتی ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سالمندی که مشکل بسیاری از کشورهای توسعه یافته به شمار می رود، رفته رفته به دغدغه ی کشورهای در حال توسعه نیز تبدیل شده است. با توجه به اینکه گزارش جمعیتی سازمان ملل، ایران را از نظر سرعت پیری جمعیت، سومین کشور جهان اعلام نموده است، لذا مطالعه ی حاظر تاثیر این پدیده را بر رشد اقتصاد غیر نفتی ایران تعیین کرده است.
روش بررسی
ابتدا با معرفی مدل خاصی از رشد اقتصادی، متغیرهای جمعیتی در این مدل وارد شد و سپس با استفاده از داده های مربوط به سال های 90-1346 ایران به تخمین مدل خود رگرسیون با وقفه های توزیعی اقدام گردید. مدل های کوتاه مدت، بلند مدت و مدل تصحیح خطای مطالعه با استفاده از نرم افزار Microfit 4.0 تخمین زده شد.
یافته ها
نتایج بدست آمده نشان داد متغیرهای سرمایه ی فیزیکی، سرمایه ی آموزش و تجارت بر رشد درآمد سرانه در ایران آثار مثبت و معناداری داشته اند. شاخص سالمندی نیز در معادلات کوتاه مدت و بلند مدت، اثر کاهنده و معناداری را بر این متغیر نشان می دهد.
نتیجه گیری
با توجه به ساختار جوان جمعیت ایران، آثار اقتصادی پیری تاکنون حساسیتی را به دنبال نداشته است، اما پیش بینی ها از تشدید روند سالمندی جمعیت ایران در دهه های آتی و ظهور آثار سوء این پدیده در آینده ی نزدیک حکایت دارد. لذا با توجه به اثرات بلند مدت پیری بر رشد اقتصادی، سیاست های اصلاح نظام اشتغال و بازنشستگی، تثبیت نرخ رشد جمعیت در نرخ بهینه و مهمتر از آنها توجه به انباشت سرمایه، بسیار حیاتی به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1442034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!