بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در قالیبافان شاغل و ارتباط آن با میزان روشنایی در کارگاه های قالی بافی شهرستان تکاب در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
ابزار کار نامناسب و غیر استاندارد، نور ناکافی و عدم استراحت کافی قالی بافان منجر به افزایش شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در آن ها می گردد که بایستی با نظارت بیشتر بر کارگاه های قالی بافی آن را کاهش داد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی، تحلیلی به روش مقطعی می باشد که در کارگاه های قالی بافی روستایی شهرستان تکاب انجام شد. 86 کارگاه قالی بافی به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند؛ که 222 نفر شاغل در این کارگاه ها مشغول بکار بودند. شدت روشنایی عمومی و موضعی در کارگاه های قالی بافی با دستگاه نورسنج مدل LX-13 اندازه گیری و اختلالات اسکلتی عضلانی شاغلین نیز با پرسشنامه نوردیک بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که اختلال ناحیه پشت بیشترین شیوع (3/61%) و اختلال ناحیه آرنج کمترین شیوع (2/7%) را در بین کارگران قالی باف داشتند. شدت روشنایی عمومی (4/82%) و شدت روشنایی موضعی اکثر کارگاه ها (9/91%)، کمتر از حد توصیه شده بود.
نتیجه گیری
درگیری بیشتر اندام های فوقانی در کار قالی بافی منجر به افزایش اختلال در این اندام ها می گردد. نتایج نشان داد که اکثر شاغلین در کارگاه هایی با روشنایی غیر استاندارد اشتغال داشتند. موثرترین متغیر در ایجاد اختلال ناحیه گردن و پشت سابقه کار افراد و شدت روشنایی عمومی محیط کار، در اختلال ناحیه مچ دست و اختلال ناحیه شانه سابقه کار افراد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1442595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!