بررسی و مقایسه سازگاری زناشویی، شادکامی و میل به طلاق در ازدواجهای سنتی و غیر سنتی شهر یزد

پیام:
چکیده:
مقدمه
سازگاری زناشویی،شادکامی و متغیر پیش بینی کننده میل به طلاق از جمله ویژگی های هستند که برای سنجش میزان موفقیت یک ازدواج کاربرد دارند از طرفی وجود دو سبک ازدواج سنتی و غیر سنتی و چالش موجود بین آنها در جامعه اهمیت مقایسه بین این دو سبک ازدواج را نشان می دهد لذاهدف این پژوهش مقایسه سازگاری زناشویی، شادکامی و میل به طلاق در ازدواج های سنتی و غیرسنتی شهر یزد بود.
روش بررسی
جامعه آماری این پژوهش را کلیه زوجین شهر یزد تشکیل می داد. نمونه پژوهش شامل 240 نفر (130 مورد ازدواج سنتی و 110 مورد ازدواج غیر سنتی)بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های سازگاری زناشویی لاک-والاس،شادکامی آکسفورد و میل به طلاق زارعی استفاده گردید.روش پ‍ژوهش حاضر از نوع غیر آزمایشی علی- مقایسه ای(پس رویدادی) بود و داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد علی رغم تفاوت میانگین ها در شادکامی و سازگاری زناشویی بین زوجین با ازدواج سنتی و غیر سنتی (شادکامی بالاتر در ازدواج های غیرسنتی و سازگاری زناشویی بالاتر در ازدواج های سنتی)تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد(05/0 p>). ولی در مورد متغیر میل به طلاق نتایج نشان داد بطور معنی داری میل به طلاق در ازدواج های غیرسنتی بیشتر از سنتی می باشد(05/0 p<).همچنین از جهت عامل جنسیت؛ بین شادکامی، سازگاری زناشویی و میل به طلاق در بین زنان و مردانی که ازدواج سنتی داشته اند و شادکامی و میل به طلاق در بین زنان و مردانی که ازدواج غیر سنتی داشته اند تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0 p>).ولی سازگاری زناشویی در زنان و مردانی که ازدواج غیر سنتی داشته اند تفاوت معنی داری را نشان می دهد(05/0 p>)بطوریکه میزان سازگاری در مردان با ازدواج غیر سنتی بیشتر است.
نتیجه گیری
سبک ازدواج(سنتی یا غیر سنتی) می تواند در تعیین شادکامی، سازگاری زناشویی و میل به طلاق بر روی زوجین تاثیر بگذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1443086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!