مصرف فرآورده گلبول قرمز و برآورد هزینه های تلف شده مربوط به کراس مچ غیر ضروری

چکیده:
سابقه و هدف
درخواست بیش از اندازه گلبول قرمز و عدم مصرف آن باعث تحمیل هزینه به بیمار می گردد. در ایران هزینه یک واحد خون بین 61000 تا 118000 ریال در سال 2002 و هزینه یک واحد کراس مچ استاندارد بر اساس تعرفه های معاونت درمان در سال 2014 برابر 85000 ریال بوده است. هدف از این مطالعه، بررسی مصرف گلبول قرمز و اتلاف هزینه به دلیل کراس مچ غیرضروری بود.
مواد و روش ها
مطالعه گذشته نگر حاضر، از آمارهای ماهیانه بیمارستان های A، B، C و D شهر تهران به مدت سه سال حاوی اطلاعات واحدهای درخواست شده، واحدهای درخواستی کراس مچ نشده، واحدهای کراس مچ شده(C)، واحدهای تزریق شده(T)، واحدهای بازگشتی و بررسی نسبت C/T جمع آوری شد. هم چنین هزینه تلف شده از کراس مچ های غیر ضروری محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار 21 IBM SPSS Statistics استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه مجموع واحد های خون درخواستی بیمارستان ها در مدت سه سال برابر 548568 واحد بود که 7/35% کراس مچ شده و از بین کل واحد های کراس مچ شده، 42% تزریق گردید. 68% از واحدهای کراس مچ شده از بخش ها به بانک خون بیمارستان بازگشت داده شد. نسبت C/T کل برابر 38/2 و نسبت واحدهای تزریق شده به تعداد تخت بیمارستان در یک سال برابر 16 بود. مجموع هزینه های تلف شده از کراس مچ غیر ضروری، حدود یک میلیارد تومان بود.
نتیجه گیری
با آموزش و درخواست متناسب خون، مطابق با جداول MSBOS و استفاده از روش های استاندارد تعیین گروه خون، غربالگری آنتی بادی و کراس مچ الکترونیک، می توان هزینه های انجام کراس مچ غیر ضروری را به حداقل رسانید.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!