شبیه سازی جریان روزانه رودخانه با استفاده از مدل هیدرولوژیکی- توزیعی WetSpa، مطالعه موردی: ارازکوسه، حوزه آبخیز گرگان رود، استان گلستان

پیام:
چکیده:
در دهه های گذشته توجه بسیاری بر شبیه سازی روابط بارش– رواناب معطوف و مدل های زیادی بدین منظور پیشنهاد شده است. مدل های هیدرولوژیکی، بازنمایی ساده ای را از سیستم هیدرولوژیکی طبیعی فراهم می آورند. انتخاب این مدل ها عمدتا وابسته به هدف مدلسازی است؛ همچنین به اطلاعات در دسترس نیز بستگی دارد. در این پژوهش، جریان رودخانه و رواناب سطحی با استفاده از مدل WetSpa شبیه سازی شدند. مدل WetSpa یک مدل هیدرولوژیکی زمان پیوسته فیزیکی و توزیعی است که فرایندهای هیدرولوژیکی را برای پیکسلی با اندازه یک مترمربع شبیه سازی می کند. در مطالعه حاضر، داده های هواشناسی حوضه آبخیز ارازکوسه بخشی از حوزه آبخیز گرگان رود در استان گلستان طی سال های 1989 تا 1993 شامل اندازه گیری های بارش، دما و تبخیر در 3 ایستگاه به عنوان ورودی WetSpa در نظر گرفته شدند. برای اجرای مدل، 3 نقشه پایه مدل رقومی ارتفاع، کاربری اراضی و نوع خاک با ابعاد سلولی 80 متر تهیه شدند. نتایج شبیه سازی، تطابق نسبتا خوبی را بین هیدروگراف های محاسبه و اندازه گیری شده در خروجی حوضه نشان دادند. مدل بر اساس معیار نش- ساتکلیف، هیدروگراف های روزانه را با دقت 62 و 50 درصد به ترتیب برای دوره های واسنجی و ارزیابی و دبی حداکثر را با دقت 85 درصد برآورد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!