بررسی الگوی مطالعه و نگرش دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد منابع درسی در سال 92

چکیده:
زمینه و هدف
گرایش دانشجویان به جزوه به جای مطالعه ی منابع نه تنها بر فرایند یادگیری، بلکه بر انگیزه و روحیه ی تحقیق نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. مطالعه ی حاضر به منظور بررسی الگوی مطالعه و دیدگاه دانشجویان و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد منابع درسی صورت گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه ی توصیفی مقطعی، 254 نفر از دانشجویان، کارآموزان، کارورزان و دستیاران شاغل به تحصیل درسال 92-93 دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته ای، که روایی و پایایی آن تایید شد، جمع آوری گردید. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS16 و روش های آماری توصیفی و تحلیلی، تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان داد بیش از 50 درصد دانشجویان و دستیاران تا 3 ساعت در روز مطالعه می کنند. اولویت اول استفاده ازمنابع درسی برای بیشتر نمونه ها مطالب ارائه شده در کلاس به صورت جزوه های دست نویس (9/45%) و کتب تالیفی (3/35%) و دلایل عمده ی آن سهولت تهیه و دسترسی، صرفه جویی در وقت و احتمال کسب نمره ی بیشتر است. در 4/50 %، منابع مرجع به زبان اصلی، اولویت آخر بود. علیرغم نگرش مثبت به کتب مرجع، طبق اظهار نمونه ها، حجم زیاد مطالب و نیاز به زمان، نبود انگیزه، عدم آموزش لازم برای مطالعه ی صحیح در مقاطع مختلف، نیاز به تسلط به زبان انگلیسی به ترتیب مهمترین دلایل عدم استفاده از منابع مرجع بود.
نتیجه گیری
علیرغم آگاهی از اهمیت مطالعه ی کتاب، دانشجویان به جزوه گرایش دارند. به نظر می رسد، برنامه ریزی جهت ارتقای الگو و مهارتهای مطالعه، بکارگیری روش های جدید تدریس، توجه بیشتر به مهارتهای زبان خارجی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!