بررسی شیوع بیماری های دهان و دندان در غواصان نیروی دریایی آجا

پیام:
چکیده:
مقدمه
به علت تغییرات فشار بارومتریک در اعماق دریا احتمال وجود بارودنتالژیا، باروسینوزیت و شکستگی دندان وجود دارد. همچنین برخی از ضایعات دهانی ازجمله آفت می توانند در اثر استرس تشدید شوند یا عود نمایند که در مشاغل پراسترس از جمله غواصی بسیار حائز اهمیت می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع این بیماری ها در غواصان نیروی دریایی آجا بود.
روش بررسی
در یک مطالعه مورد -شاهدی 30 نفر از غواصان (مورد) و 30 نفر از تک تیراندازان (شاهد) نیروی دریایی آجا وارد شدند. پرسشنامه ای حاوی 64 سوال زیر نظر 3 نفر از اساتید رشته دندانپزشکی و براساس متون مشابه تهیه وتایید گردید. پرسشنامه برای هر فرد پس از انجام معاینات بالینی و اقدامات پاراکلینیکی توسط یک دندانپزشک به دقت تکمیل شد.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش معناداری در گروه غواصان از نظر شیوع ضایعات دهانی، اختلال مفصل گیجگاهی- فکی، استرس حین ماموریت، سابقه بیماری های سیستمیک و مصرف دارو وجود داشت (05/0>p). اما بین دو گروه از نظر شیوع پوسیدگی های بین دندانی، جرم، پوسیدگی های عود کننده و سابقه تروما به سر و گردن تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که میزان شیوع مشکلات دندانی- صورتی در غواصان نیروی دریایی آجا بالا بوده و با توجه به اهمیت این مشاغل در حفظ امنیت آبی کشور ضروری است که با برنامه ریزی دقیق در صدد حل این مشکل براییم.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!