تاثیر یک دوره تمرین تعادلی بر عوامل پاسچرال افراد سالمند

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

حس عمقی در افراد سالمند می تواند براثر آسیب، بی تحرکی و سازمان دهی مجدد واحد حرکتی کاهش یابد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات تعادلی و حس عمقی بر عوامل پاسچرال افراد سالمند بود.

مواد و روش ها

نمونه آماری تحقیق 40 نفر مرد سالمند شهرستان ایلام که از سلامت عمومی برخوردار بودند، به صورت داوطلبانه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به صورت تصادفی در 2 گروه تجربی و کنترل طبقه بندی شدند. در گروه تجربی میانگین سنی، 31/ 68 سال،، قد 177 سانتی متر و 89 و وزن 70 کیلوگرم و در گروه کنترل میانگین سن 89/ 67 سال، قد 178 سانتی متر و وزن 72 کیلوگرم بود. جهت اندازه گیری داده های پیش آزمون قبل از اجرای برنامه تمرینی از آزمودنی های هر دو گروه، آزمون های شارپندرمبرگ (برای ارزیابی تعادل ایستا با چشمان باز و بسته)، Up and Go زمان دار (برای ارزیابی تعادل پویا)، مقیاس تعادلی برگ (برای ارزیابی تعادل) و آزمون اطمینان حرکتی (برای ارزیابی اطمینان حرکتی) به عمل آمد. سپس آزمودنی های گروه تجربی به انجام یک دوره تمرینات حس عمقی و تعادلی دوازده هفته ای (سه جلسه در هفته) پرداختند و آزمودنی های گروه کنترل فعالیت های روزانه خود را انجام دادند. پس از اتمام برنامه تمرینی، بار دیگر از آزمودنی های هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده های گردآوری شده توسط آزمون های آماری t مستقل و همبسته در سطح معنی داری (p≤0/05) تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که بین دو گروه کنترل و تجربی در آزمون های مورد استفاده در پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد درحالی که در پس آزمون، گروه تجربی در تمام آزمون ها نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری را نشان داد (p<0/05).

بحث و نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از این تحقیق، موید نقش تمرینات حس عمقی در بهبود تعادل ایستا، پویا و اطمینان حرکتی افراد سالمند بود که به علت عدم بهبود تعادل و اطمینان حرکتی آزمودنی های گروه کنترل، می توان بهبود تعادل و اطمینان حرکتی گروه تجربی را به اثربخشی این نوع تمرینات نسبت داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!