تاثیر مصرف یک هفته مکمل گلوتامین بر آسیب عضلانی ناشی از فعالیت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گلوتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در درمان برخی از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر مصرف یک هفته مکمل گلوتامین بر آسیب عضلانی ناشی از فعالیت استقامتی شدید در مردان جوان سالم و فعالمی باشد.

مواد و روش ها

19 مرد جوان فعال به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی ها به طور تصادفی و با الگوی دوسویه کور به دو گروه دارونما(10نفر) و گلوتامین (9نفر) تقسیم شدند. آزمودنی های گروه گلوتامین محلول گلوتامین (15/ 0 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن + 15 گرم شیرین کننده + 250 میلی لیتر آب) و گروه دارونما محلول شیرین شده بدون گلوتامین (15 گرم شیرین کننده + 250 میلی لیتر آب) را به مدت یک هفته مصرف کردندو سپس 14 کیلومتر دویدند. خون گیری از ورید آرنجی قبل از مصرف مکمل و 5/ 2 ساعت قبل از فعالیت استقامتی شدید به صورت ناشتا و همچنین بلافاصله و یک ساعت پس ازفعالیت انجام شد. سپس، آنزیم های کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز سرم خونی اندازه گیری شدند.

یافته ها

آنزیم های کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز پس از فعالیت نسبت به قبل آن به طور معنی داری افزایش نشان دادند (P<0/05). کراتین کیناز یک ساعت پس از فعالیت افزایش معنی داری در گروه دارونما نسبت به گروه گلوتامین نشان داد (P<0/05).

نتیجه گیری

کاهش معنی دار کراتین کیناز به عنوان شاخص آسیب عضلانی در گروه گلوتامین نسبت به گروه دارونما یک ساعت پس از فعالیت احتمالا به علت دردسترس بودن بیشتر گلوتامین، افزایش انرژی مصرفی ناشی از مصرف گلوتامین، افزایش نسبت سنتز گلوتامین به شکستن آن که باعث بالانس مثبت این ماده در خون می شود و افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!