تاثیر اعمال بارخارجی بر چرخش بالایی کتف و ریتم اسکاپولوهومرال ورزشکاران پرتاب از بالای سر در طی ابداکشن شانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعات قبلی بیان کرده اند که نفص عملکردی ریتم اسکاپولوهومرال می تواند فرد را مستعد پاتولوژی های مفصل گلنوهومرال کند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر اعمال بارخارجی بر چرخش بالایی کتف و ریتم اسکاپولوهومرال ورزشکاران پرتاب از بالای سر در طی ابداکشن شانه بود. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر اعمال بارخارجی بر چرخش بالایی کتف و ریتم اسکاپولوهومرال ورزشکاران پرتاب از بالای سر در طی ابداکشن شانه بود.

مواد و روش ها

20 ورزشکار پرتاب از بالای سر (10 نفر بازیکن هندبال، 5 نفر بازیکن تنیس و 5 نفر بازیکن والیبال) به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. از دو اینکلینومتر برای اندازه گیری چرخش بالایی کتف و میزان ابداکشن شانه استفاده شد. آزمودنی ها ابداکشن شانه برتر را در شرایط اعمال بار (وزنه 5/3 کیلوگرمی) و بدون اعمال بار در صفحه فرونتال انجام دادند. ریتم اسکاپولوهومرال از تقسیم میزان ابداکشن گلنوهومرال بر چرخش بالایی کتف از 0 تا 45، 45 تا 90 و 90 تا 135 درجه ابداکشن شانه در صفحه ی فرونتال محاسبه شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که در شرایط اعمال بار کتف در 90 درجه ابداکشن شانه چرخش بالایی بیشتری داشت (02/ 0= p) همچنین تفاوت معنی داری در ریتم اسکاپولوهومرال از 45تا 90 درجه ابداکشن شانه بین شرایط اعمال بار و بدون اعمال بار وجود داشت بطوریکه در شرایط اعمال بار نسبت ریتم اسکاپولوهومرال کاهش معنی داری نسبت به شرایط بدون اعمال بار داشت (03/ 0= p).

نتیجه گیری

به نطر می رسد افزایش چرخش بالایی کتف در ورزشکاران پرتاب از بالای سر در 90 درجه ابداکشن شانه و مشارکت بیشتر مفصل اسکاپولوتراسیک از گلنوهومرال در دامنه 90-45 درجه ابداکشن شانه در شرایط اعمال بار، به عنوان یک مکانیسم حمایتی برای ایجاد جهت گیری مناسب حفره گلنوئید با سر بازو و جلوگیری از آسیب های شانه می باشد. این مورد می تواند در ارزیابی های کلینیکی مفید یاشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!