مطالعه اثرات محافظتی کاپتوپریل و والزارتان بر عملکرد حافظه و بیان ژن فاکتور BDNF مغز در مدل تجربی آلزایمر در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مهارکننده های AT1 و ACE، به عنوان کاهنده فشار خون، سبب بهبود حافظه در افراد سالمند با پرفشاری شریانی و مستعد بیماری آلزایمر می شوند. بنابراین، مطالعه ی حاضر در نظر داشت اثرات مصرف خوراکی داروی کاپتوپریل و والزارتان بر عملکرد حافظه و بیان ژن BDNF مغز در مدل آزمایشگاهی آلزایمر در موش صحرایی را مورد ارزیابی قرار دهد.

روش بررسی

40 سر موش نر نژاد ویستار به 5 گروه تقسیم شدند: کنترل، وهیکل، آلزایمر، گروه های درمانی کاپتوپریل و والزارتان. بیماری آلزایمر در گروه های آلزایمر و درمان با تزریق استرپتوزوتوسین (3 میلی گرم در کیلو گرم) به صورت دوطرفه و داخل بطنی مغز در روزهای اول و سوم انجام شد. گروه های درمان، کاپتوپریل (50 میلی گرم در کیلو گرم) و والزارتان (30 میلی گرم در کیلو گرم) به صورت دهانی دریافت نمودند. در پایان عملکرد حافظه با روش T-Maze و بیان ژن BDNF با روش RT-PCR ارزیابی شد. نهایتا، آسیب های هیستوپاتولوژیکی با روش رنگ آمیزی H&E و تولوئیدین بلو بررسی گردید.

نتایج

زمان تاخیر و تعداد خطاها برای یافتن غذا به ترتیب برای گروه کنترل 5/15±4/37 ثانیه و 2/1±8/11 بود که القاء آلزایمر به طور معنی داری آن ها را افزایش داد (9/57±2/216ثانیه و 9/2±2/16). آسیب های هیستوپاتولوژیکی (نورون های نکروز شده و واکئولیزاسیون بافتی) به همراه کاهش ژن BDNF بطور واضحی در حیوانات گروه آلزایمر مشاهده شد. کاپتوپریل و والزارتان در گروه های درمان سبب کاهش زمان تاخیر (46 و 86 درصد) و تعداد خطاها (31 و 43 درصد) همراه بهبود آسیب های هیستوپاتولوژیکی و افزایش mRNA ژن BDNF گردید.

نتیجه گیری

یافته های ما نشان می دهند مهار سیستم رنین-آنژیوتانسین مرکزی عملکرد حافظه و آسیب نورونی در بیماری آلزایمر را بهبود می بخشد. به نظر می رسد فعال شدن این سیستم بیان ژن BDNF را مهار می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!