ارائه راهبردهای پیشگیری از جرم با رویکرد پلیس محله محور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
راهبردهای پیشگیرانه پلیس با رویکرد پلیس محله محور یکی از رویکردهای جدیدی است که کشورهای پیشرو در ارائه برنامه های کنترل و کاهش جرم در دنیا آن را مورد توجه جدی قرار دادهاند. هرچند چنین راهبردهایی در جهان دارای حدود نیم قرن قدمت می باشد، اما در کشور ما یک موضوع تقریبا جدیدی است که طی چند سال اخیر از سوی پلیس مطرح شده است. اتخاذ هر راهبرد در هر سازمان، نیازمند تناسب آن با عوامل درون و محیط سازمانی است و کارایی و اثربخشی آن نیازمند روزآمدبودن آن متناسب با چالش ها و انتظارات محیطی می باشد. بنابراین توسعه آن نیازمند توجه جدی به الزامات درون سازمانی و محیط بیرونی دارد و اساس این رویکرد توجه به مشارکت جامعه محلی می باشد. بنابراین پرسش پژوهش حاضر این است که راهبردهای پیشگیری از جرم با رویکرد پلیس محله-محور در ایران کدام اند؟
مواد و روش ها
مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایشی، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت و ضعف به ارائه استراتژی و راهبرد در جهت تدوین راهبردهای پیشگیری از جرم با رویکرد پلیس محله محور پرداخته است. در این مورد بررسی قرار گرفته است. SWOT چارچوب فرصت ها، تهدیدها، ضعف ها و قوت های موجود به شیوه
یافته ها
یافته های حاصل از این مطالعه نشانگر این مطلب است که پلیس در تحقق اهداف خود از جمله پیاده سازی راهبردهای پیشگیری از جرم با رویکرد پلیس محله محور از نقاط قوت و فرصت های بیرونی برخوردار است و زمینه پیاده سازی راهبردهای تهاجمی در شرایط فعلی وجود دارد.
نتایج
نتایج مطالعه نشان می دهد پلیس می تواند با تمرکز بر نقاط قوت درونی و بهره گیری از فرصت های بیرونی، بخشی از نقاط تهدید یا ضعفهای بیرونی را که در پیاده سازی راهبردهای پیشگیری از جرم موثر هستند را کاهش دهد و از طرف دیگر با بازنگری برنامه های درون سازمانی و رفع آسیب پذیری ها و تقویت نقاط ضعف و استفاده از مزیت های نسبی گام بلندی را در اجرای راهبردهای پیشگیری از جرم با رویکرد پلیس محله محور بردارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!