حسابرسی مراقبت های پرستاری مرتبط با فتوتراپی در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان

پیام:
چکیده:
اهداف
زردی یکی از مشکلات شایع دوره نوزادی است که به دلیل اثرات سمی بیلی روبین غیرمستقیم بر مغز و عوارض جدی ناشی از آن، دارای اهمیت است. فتوتراپی شایع ترین درمان زردی نوزادی است و با انجام مراقبت های پرستاری مطابق با استانداردهای موجود، فتوتراپی به صورت موثرتر و ایمن تر انجام می شود و طول مدت درمان فتوتراپی، مشکلات ناشی از آن و طول مدت بستری نوزاد در بیمارستان کاهش می یابد. مطالعه حاضر با هدف «بررسی میزان مطابقت مراقبت های پرستاری در رابطه با فتوتراپی نوزاد با استانداردهای موجود» انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی (از نوع حسابرسی)، 120 مراقبت پرستاری در رابطه با فتوتراپی نوزاد در سال 1392، مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت. تعداد120مورد مراقبت به دوشیوه نمونه گیری از رویداد و نمونه گیری زمانی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم بازنگری حاوی اطلاعاتی مربوط به نحوه انجام مراقبت های استاندارد در ارتباط با فتوتراپی نوزاد بود که بر اساس مرور متون و استانداردهای موجود طراحی شده و روایی و پایایی آن به ترتیب از طریق بررسی روایی محتوا و صوری و محاسبه ضریب توافق میان مشاهده گرها (ICC=0/78) مورد بررسی قرارگرفت. روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده و ثبت گزینه های فرم بازنگری بود که در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. آنالیزهای آماری با نرم افزار SPSS21 نسخه 21 انجام شد. سطح معنی داری 05 /0>p در نظر گرفته شد.
یافته ها
میزان مطابقت مراقبت های پرستاری مرتبط با فتوتراپی در بخش های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان با استانداردهای موجود، در حد متوسط (7/ 58 درصد) بود.
نتیجه گیری
مراقبت های پرستاری مرتبط با فتوتراپی نوزادان فاصله زیادی با استانداردها دارند که این امر را می توان به عدم توجه مراقبت کنندگان در این خصوص، نارسایی در آموزش و عدم آگاهی پرستاران در ارتباط با اهمیت مراقبت صحیح حین فتوتراپی و پیامدهای ناشی از مراقبت نادرست، نارسایی در نظارت بالینی مدیران پرستاری و کمبود امکانات و تجهیزات نسبت داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!