بررسی تاثیر ماساژ کوتاه مدت پا بر میزان متوسط فشار خون شریانی بیماران جراحی اعصاب بستری در بخش های ویژه

پیام:
چکیده:
اهداف
ماساژ کوتاه مدت پا اقدامی است برای تعدیل علایم حیاتی بیماران بستری در بخش های ویژه که نیاز است مدت زیادی را در این بخش ها بستری باشند. پژوهش با هدف «بررسی تاثیر ماساژ کوتاه مدت پا بر میزان متوسط فشار خون شریانی بیماران» انجام شد.
روش ها
این مطالعه نیمه تجربی با حجم نمونه به تعداد 78 نفر، 39 نفر مداخله و 39 نفر شاهد، به روش نمونه گیری آسان اقدام به نمونه گیری بیماران جراحی اعصاب بستری در بخش های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در سال 1392 شد. جمع آوری اطلاعات با یک فرم و چک لیست و روش گرد آوری از طریق مشاهده و مصاحبه و اندازه گیری فیزیولوژیک بود. فشارخون متوسط شریانی بیماران در دقایق اول و پنجم قبل از ماساژ در هر دو گروه اندازه گیری و سپس هر دو پا در مجموع پنج دقیقه ماساژ می گرفتند و به ترتیب در دقایق اول و پنجم پس از ماساژ نیز پارامتر فوق اندازه گیری می شد. برای بررسی داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی (تی مستقل - تی زوجی) و نرم افزار آماری SPSS16 بهره گیری شد.
یافته ها
میزان فشار خون متوسط شریانی در گروه مداخله پس از ماساژ پا در دقایق اول و پنجم پس از ماساژ با [(93.23±14.16; p=0.005)] و [(89.76±13.66; p<0.005)] کاهش یافته بود. لازم به ذکر است که اختلاف معنی داری در متوسط فشار خون شریانی در گروه شاهد در قیاس قبل و پس از ماساژ مشاهده نشد.
نتیجه گیری
کاهش معنی دار متوسط فشار خون شریانی به عنوان نتیجه مداخله ای نظیر ماساژ پا ایجاد می شود و شاید بتوان گفت بیماران به دنبال ماساژ پا احساس آرامش بیشتری می کنند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
133 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!