نقش مشاوره در کاهش بحران ها

نویسنده:
چکیده:
تحولات بی حد و حصر در بنیان های جوامع که بر اثر حرکت از دوران گذار به سمت زندگی ماشینی و صنعتی رخ داده، به پدید آمدن شکاف هایی منجر شده که انسان های امروز را ناگزیر از همنواسازی خود با شرایط جدید کرده است.
در چنین فضایی، بحران هایی پیش روی افراد پدید می آید که اگر متوقف نشود دنیای روحی - روانی آنها را متلاطم می کند. آسیب های اجتماعی و روحی - روانی از جمله طلاق، اعتیاد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، اختلافات خانوادگی، نارضایتی شغلی، اضطراب، افسردگی و... محصول تحولات زندگی صنعتی اند. سوال اینجاست که در کنار توسعه شگفت انگیز علوم و فنون دانش امروز باید بتواند پاسخگوی بحران های روحی - روانی انسان ها باشد; بحران هایی که متعاقب پیشرفت علوم و تکنولوژی بر انسان ها رخ نموده است. در پاسخ به این سوال، علم «مشاوره و روانشناسی» قد علم می کند. حال باید دید مشاوره چگونه به یاری افراد می آید و جایگاه مشاوره درایران تا کجا پیش رفته است.
اگرچه مشاوره در همه جوامع بشری مطرح بوده و انسان ها به نوعی خود را محتاج مشاوره با دیگران دانسته اند، اما امروزه به سبب ویژگی های خود، ضرورت توجه به مشاوره در دنیای کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. به گونه ای که در کنار تخصصی شدن علوم، مشاوره نیز به صورت یک علم حیاتی درآمده است. ظهور آسیب های روحی، روانی و اجتماعی عدیده بر سر راه مردمان جوامع ضرورت توجه به علم روانشناسی و مشاوره را بیش از پیش افزایش می دهد.، به دلیل این که اندیشه آدمی، شرایطی که می خواهد درست عمل کند و با مشکلی هم روبرو نشود تا او را به خطا یا اشتباه در دریافت و برداشت و ارزیابی و فراز و نشیب های فکری رو به رو نکند، نیازمند مشاوره است. مشاوره ای که به عنوان یک کمک اندیشه در دستیابی مردم به سلامتی (بایدها) و فاصله گرفتن از نبایدها مطرح می شود،جوامع جوان و بویژه کشورهای در حال توسعه ای مثل ما، نیازمند به واکسینه شدن در مقابل بیماری های عاطفی، رفتاری و عصبی هستند و این نیاز برطرف شدنی نیست مگر با حضور کارشناسان بهداشت و روان. با شدت یافتن این تغییرات، فرهنگ نیز از آنها متاثر می شود و طبیعی است که آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی بیشتر خود را نمایان کند.افراد دریک جریان سریع تغییرات اجتماعی قرار گرفته اند. در چنین شرایطی، طبیعتا کار فکری و احساس افراد به عنوان یک مولفه مهم در تغییر رفتار تعیین کننده است. این که آنها چگونه می اندیشیند و چگونه احساس می کنند. مجموعه این عوامل درک افراد را درست می کنند،بر این اساس گفته می شود در آن قسمت بنیادسازی و سالم سازی تفکر و احساس، مشاوره نقش اساسی دارد«. از این روست که»مشاوره و روانشناسی«در ردیف یکی از پایه ای ترین ضرورت های زندگی انسان امروز مطرح می شوند آن هم، در دوره ای که انسان سالم، محور توسعه پایدار تلقی می شود. در حالی که علم مشاوره و روانشناسی پا به پای علوم دیگر و حتی فراتر از آنها در جامعه تکنولوژی زده امروز اهمیت پیدا می کند تا بتواند نقش خود را در پرورش سلامت روحی و روانی انسان ها در توسعه پایدار ایفا می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!