فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 63 (آبان و آذر 1394)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 63 (آبان و آذر 1394)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/07/25
  • تعداد عناوین: 21
|
  • سرمقاله
  • جمشید پایندانی صفحه 2
    خلاقیت در هر شغلی طلای ناب است. خلاقیت ارزشمندترین منبعی است که می توانید به محل کار یا سازمان خود اهداء کنید.ایده های شما بیشتر از کار که انجام می دهید، بیش تر از نقشی که در آن محل ایفاء می کنید، بیش تر از پست و مقامی که بر عهده داریدو بیش تر از ماحصل کارتان مهم هستند.«موسر ولمن»علی رغم مهم بودن داشتن تفکر خلاق، تعداد اندکی از این مهارت برخوردارند.اگر خلاقیت شما در حدی نیست که انتظار دارید، می باید روش اندیشدن خویش را تغییر دهید.تفکر خلاق لزوما فکر اصیل نیست، بلکه در اکثر مواقع ترکیبی از اندیشه هایی است که در طول زمان حاصل شده اند، بسیاری از هنرمندان بزرگ که به زعم ما از یک فکر اصیل برخوردار بودند، در ابتداء از معلمان خود پیروی می کردند، و سپس با تقلید از کار انان و دیگران ترکیبی از ایده ها و روش های کار مختلف را گرد آورده و در نهایت موفق به خلق روش کاری خاص شده اند. متفکران خلاق ازمشخصه هایی مشترکی برخوردارند،آنان خود را وقف ایده هایشان می کنند.آن ها تنها به استعداد خود متکی نیستند، بلکه به اصول خود تکیه دارندو تخیل مانند پوست دومی آن هارا در برگرفته، و می دانند چگونه تخیل خود را به بهترین وجه اداره کنند.خلاقیت بعنی ایده داشتن.
    متفکران خلاق همواره در جستجوی گزینه های جدید هستند. جستجوی احتمالات گوناگون، تخیلات را تحریک می کند،و تخیلات برای داشتن خلاقیت بسیار ضرور ی است زیرا اهیت تخیلات بسیار بیش تر از دانش است. «البرت آنیشتین»خوش فکر ها کسانی هستند که به بهترین پا سخ ها دست می یابند،آن ها برای در اختیار داشتن راه های چاره، برنامه پشتیبانی خلق می کنند.آن ها به موقعیتی می رسند که در دسترس دیگران نیست، و به این ترتیب دیگران را تحت نفوذ خود داشته و هدایت آنان را بر عهده می گیرند.
    متفکران خلاق ابهامات و گنگی ها را پذیرا هستند،زیرا فرد کودن کسی است که از همه چیز مطمئن است، وکسی که از همه چیز مطمئن است یک کودن همیشگی است «اج.ال.منکن»افراد خلاق نیازی به الزامات ندارند، ان ها همه نوع تناقضات و شکاف های زندگی را درک می کنند و از اکتشاف در آن ها ویااز پر کردن شکاف ها با کمک تخیلاتشان لذت می برند.خلاقیت بنا بر طبیت خود اغلب به اکتشاف خارج از مسیر معمول دست می زند. برای پرورش خلاقیت ها در خود و دیگران باید تا حدی غرابت ها راتحمل کنید.
    متفکران خلاق غیر مرتبط ها را به متصل می کنند.خلاقیت از ایده های دیگران استفاده می کند، و به همین دلیل می توانداین ایده هارا به متصل کند به ویژه ایده های بازگو نشده را،خلاقیت به معنای توانایی برقراری ارتباطات، برقراری اتحاد، به وجود آوردن تغییرات و بیان آن ها به شکلی تازه است.«تیم هنسن»،تفکرخلاق چیزی شبیه به مفهوم زیر است: اتصال تصحیح خلق جمع اوری تفکرمتفکران خلاق از شکست نمی هراسند،برای خلاقیت باید شهامت مقابله با شکست ها را دارا باشند، زیرا خلاقیت و شکست در یک رتبه قرار دارند.چارلز فرانکل می گوید «اضطراب جزو ضروریات آفرینش های هنری و روشنفکری محسوب می شود»،فرد خلاق قبول دارد که ممکن است در چشم دیگران احمق جلوه کندو به این معنا که فرد روی یک شاخه نازک بنشیند، شاخه ای که ممکن است هر لحظه بشکند! افراد خلاق به این موضوع آشنایی دارند و با این وجود دست از ایده های تازه بر نمی دارند. آن ها نمی گذارند تا ایده های بی نتیجه مانع دستیابی آنان به ایده های مفید شود.خلاقیت می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد.
    تفکر خلاق به ارزس هرچیزی می افزاید،خلاقیت می تواند بدون توجه به توانایی های فعلی بر قابلیت های ا فراد بیفزاید،فرد خلاق می تواند تمام موضوعاتی را که از قبل دیده شده به ببیند، و به مواردی بیندیشد که دیگران نیندیشنده اند،تا کارهایی که هیچ کس دیگریانجام نداده را به انجام برساند. گاهی تفکر خلاق با اختراع در یک خط ابداع به حرکت خود ادامه می دهد، وبه شما امکان می دهد تا چیز های قدیمی را به شکلی تازه عرضه کنید، امادر هر دو مسیر، با مشاهده جهان از نگاهی تازه، راه حل های جدید خود را آشکار می سازند. کاری که ارزشمند است.
    تفکر خلاق بیش از دیگر انواع اندیشه ها خود را باز تولیدمی کند، و موجب افزایش خلاقیت فرد متفکر می شود.«شما ممکن نیست خلاقیت را مصرف کنید تا تمام شود. هرچه بیش تر استفاده کنید، بیش تر می شود. باید برای تشویق روش های جدید اندیشیدن، درک و پرسش جایی وجود داشته باشد.»(مایا انجلوس).اگر بتوانید تفکر خلاق را در محیطی که خلاقیت پرورش می یابد کشت دهید، نمی دانید چه ایده هایی در پی آن خطور خواهند کرد.
    خلاقیت هوشی است که با شادی توام است، مردم هوش را تحسین می کنند و همیشه به سمت شادی تمایل دارند.
    خلاقیت، لذت از ندانسته هاست. لذت از ندانسته ها عطف به این واقعیت است که افرادبه ندرت از هر پاسخی آگاه هستند، انها معمولا می توانند برای یک مشکل راه حل های متعددی تولید کنند. خلاق بودن یعنی توانایی دیدن یا تصور کردن فرصت های بزرگ در مقابل مشکلات زندگی، خلاقیت یعنی در اختیار داشتن انتخاب ها «ارنی زلینسکی»این مفهوم کاملا مشخص است، اما اگر فعالانه جستجو گر ایده های تازه باشید، خواهید آموخت. خلاقیت قابل یادگیری است. خلاقیت یعنی توجه بیش تر به پاسخ ها به جای توجه به مشکلات، هر چه کمیت بیشتر می شود. امکان یادگیری موارد تازه بالاتر می رود.
    اگر در آرزوی بهیود و تحول هستید، تفکر خلاق می تواند ابزاری موثر باشد.حفظ وضعیت موجود و خلاقیت با یکدیگر همسازی ندارند.بنابراین چنانچه ایده جالبی دارید،به هیچ کس اجازه دخالت ندهید، حتی اگر ایده تان به ظاهر احمقانه برسد. ارتباط خود را با قاتلان خلاقیت قطع کنید.در هرصورت با ادامه روش های قدیمی،نخواهید توانست کار های تازه وهیجان انگیز را تجربه کنید. زحمت خود را با کار سخت به روش قدیمی هدر ندهید، تغییر کنید. خلاقیت با طرح پرسش های درست آغاز می شود.ذهنی که از خلاقیت نصیبی ندارد، می تواند پاسخ های نادرست را درک کند، اما درک پرسش نا درست نیازمند یک ذهن خلاق است.«سر آنتونی جی».پرسش های نا درست فرآیند تفکر خلاق را مسدود می کند. آنها متفکران را به همان مسیر قدیم هدایت می کنند، یا فرد القاء می کنند که اصولا نیازی به تفکر خلاق نیست.ابتداء ایده را بیابید، به احتمال زیاد به پرسش های بهتری هم دست خواهید یافت.اگر مایلید که خلاقانه بیندیشید، به طرح پرسش های درست دست بزنید، باید این فرآیند را به چالش بکشید.یک ایده تازه بسیار حساس است. ممکن است با یک نیشخند یا خمیازه به قتل رسد. ممکن است با یک کنایه به حال ضعف بیفتد، با یک اخم به حد مرگ نگران شود.«چالی بروئر» محیط منفی هر لحظه هزاران هزار ایده عالی را می کشد.در مقابل، یک محیط خلاق مانند گلخانه ای است، که بذر ایده های کاشته شده جوانه رده و شکفته می شوند. مطالعات ناشی ازخلاقیت نشان می دهد،بزرگ ترین عاملی که سبب می شود،فرد خود راخلاق و یا غیرخلاق ببیند، دریافت اجازه خلاقیت است.«دیویدهیلز»هر گاه ابداع و خوش فکری آشکارا تشویق و پاداش داده شوند، آن گاه مردم مجوز خلاق بودن را کسب کرده اند.
    خلاقیت همواره در معرض خطر است، به همین دلیل هم اعتماد داشتن برای مردم خلاق بسیار اهمیت دارد. در فرآیند خلق کردن، اعتماداز طرف کسانی اعمال می شود که همکارند، وبه این امر آگاهند که افراد گروه، تجربه راه اندازی ایده های خلاق و موفق را داشته و مطمئن هستند، که این ایده ها به هدر نمی روند، زیرا اجرا خواهند شد.افراد خلاق می گویند «یک ایده خوب به من بده تا یک ایده بهتر ارایه دهم. تمام پیشرفت های بشر، بدون توجه به شکل ان، باید خارج ازقواعد و عادت ها صورت گیرد، در غیر این صورت، هیچ چیز جدیدی تولید نخواهد شد«چارلز کترینگ» یک محیط خلاق همواره به این موضوع توجه دارد.
    خلاقیت ارزشمندترین منبعی است که می توانید به محل کار یا سازمان خود اهداء کنید.ایده های شما بیشتر از کار که انجام می دهید، بیش تر از نقشی که در آن محل ایفاء می کنید، بیش تر از پست و مقامی که بر عهده داریدو بیش تر از ماحصل کارتان مهم هستند. خلاقیت هوشی است که با شادی توام است، مردم هوش را تحسین می کنند و همیشه به سمت شادی تمایل دارند.
  • علمی - پژوهشی
  • محمد طالقانی، مهران مهدی زاده حسن آبادی صفحه 4
    طرح ها و استراتژی های بازاریابی به عنوان یکی از ابزارهای نوین فرآیند برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی در مدیریت بازاریابی مطرح می باشد. برنامه ریزی استراتژیک (بلندمدت/ جامع/کلان) بازاریابی توسط مدیران ارشد یا هیئت مدیره تهیه می شود و کلیه عملیات واحد بازاریابی را در یک دوره زمانی بلندمدت (مثلا: سه تا پنج سال یا بیشتر) تحت پوشش قرار می-دهد. از آن جا کهممکن است هر واحد صرفا به کارایی واحد خود بیاندیشد و سعی کند که مسایل را بیشتر از دیدگاه واحد خود ببیند گفته سازمان به بهینه سازی بخشی دست می یابد. در این حالت سازمان ممکن است در مجموع کارا باشد، اما موثر نباشد. برای نیل به این مهم یک شرکت باید مجموع برنامه های خود را در سطوح میانی و عملیاتی در سطح کلان شرکت و در قالب الگوها و مدل های نوین برنامه ریزی استراتژیک در هم ترکیب و هماهنگ سازد.
  • علمی - آموزشی
  • جاسم جادری صفحه 15
    تحولات بی حد و حصر در بنیان های جوامع که بر اثر حرکت از دوران گذار به سمت زندگی ماشینی و صنعتی رخ داده، به پدید آمدن شکاف هایی منجر شده که انسان های امروز را ناگزیر از همنواسازی خود با شرایط جدید کرده است.
    در چنین فضایی، بحران هایی پیش روی افراد پدید می آید که اگر متوقف نشود دنیای روحی - روانی آنها را متلاطم می کند. آسیب های اجتماعی و روحی - روانی از جمله طلاق، اعتیاد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، اختلافات خانوادگی، نارضایتی شغلی، اضطراب، افسردگی و... محصول تحولات زندگی صنعتی اند. سوال اینجاست که در کنار توسعه شگفت انگیز علوم و فنون دانش امروز باید بتواند پاسخگوی بحران های روحی - روانی انسان ها باشد; بحران هایی که متعاقب پیشرفت علوم و تکنولوژی بر انسان ها رخ نموده است. در پاسخ به این سوال، علم «مشاوره و روانشناسی» قد علم می کند. حال باید دید مشاوره چگونه به یاری افراد می آید و جایگاه مشاوره درایران تا کجا پیش رفته است.
    اگرچه مشاوره در همه جوامع بشری مطرح بوده و انسان ها به نوعی خود را محتاج مشاوره با دیگران دانسته اند، اما امروزه به سبب ویژگی های خود، ضرورت توجه به مشاوره در دنیای کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. به گونه ای که در کنار تخصصی شدن علوم، مشاوره نیز به صورت یک علم حیاتی درآمده است. ظهور آسیب های روحی، روانی و اجتماعی عدیده بر سر راه مردمان جوامع ضرورت توجه به علم روانشناسی و مشاوره را بیش از پیش افزایش می دهد.، به دلیل این که اندیشه آدمی، شرایطی که می خواهد درست عمل کند و با مشکلی هم روبرو نشود تا او را به خطا یا اشتباه در دریافت و برداشت و ارزیابی و فراز و نشیب های فکری رو به رو نکند، نیازمند مشاوره است. مشاوره ای که به عنوان یک کمک اندیشه در دستیابی مردم به سلامتی (بایدها) و فاصله گرفتن از نبایدها مطرح می شود،جوامع جوان و بویژه کشورهای در حال توسعه ای مثل ما، نیازمند به واکسینه شدن در مقابل بیماری های عاطفی، رفتاری و عصبی هستند و این نیاز برطرف شدنی نیست مگر با حضور کارشناسان بهداشت و روان. با شدت یافتن این تغییرات، فرهنگ نیز از آنها متاثر می شود و طبیعی است که آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی بیشتر خود را نمایان کند.افراد دریک جریان سریع تغییرات اجتماعی قرار گرفته اند. در چنین شرایطی، طبیعتا کار فکری و احساس افراد به عنوان یک مولفه مهم در تغییر رفتار تعیین کننده است. این که آنها چگونه می اندیشیند و چگونه احساس می کنند. مجموعه این عوامل درک افراد را درست می کنند،بر این اساس گفته می شود در آن قسمت بنیادسازی و سالم سازی تفکر و احساس، مشاوره نقش اساسی دارد«. از این روست که»مشاوره و روانشناسی«در ردیف یکی از پایه ای ترین ضرورت های زندگی انسان امروز مطرح می شوند آن هم، در دوره ای که انسان سالم، محور توسعه پایدار تلقی می شود. در حالی که علم مشاوره و روانشناسی پا به پای علوم دیگر و حتی فراتر از آنها در جامعه تکنولوژی زده امروز اهمیت پیدا می کند تا بتواند نقش خود را در پرورش سلامت روحی و روانی انسان ها در توسعه پایدار ایفا می کند.
  • علمی - پژوهشی
  • مژینه سادات میرارض گر صفحه 16
    جستجوی رابطه میان قرار گرفتن در معرض خطرات برای ایجاد مشکلات هیجانی و رشد نا سازگاری اجتماعی(Social maladjustment) و بروز رفتارهای نا سازگارانه ی هیجانی و اجتماعی محققان را به این درک رساند که که همه ی افرادی که برچسب «در معرض خطر» می خورند مشکلات هیجانی و اجتماعی ندارند، این درک منجر به مفهوم سازی جدیدی از رشد انسان شد. این موضوع دیدگاه هارا به رشد انسان هدایت کرد و تمرکز بالقوه بر این اندیشه ایجاد کرد که پیامدهای زندگی افراد در درجه ی نخست بر اساس نیرومندی های آن ها تعیین می شود تا ضعف هایشان. همینطور بسیاری از مطالعات بر داشته های افراد به جای نقایص آن ها تمرکز کردند و تلاش ها در جهت فهم این موضوع صورت گرفت که چرا بعضی افراد علی رغم شرایط زندگی نا سازگار به طور مثبت رشد می کنند(نورمن، 2008).در زمینه تاب آوری سه موج پژوهشی مطرح گردیده است: موج اول: واکنش به این پرسش بود که چه ویژگی هایی تفکیک کننده ی افرادی است که علی رغم عوامل خطر آفرین یا شرایط ناگوار نسبت به افرادی که رفتارهای مخرب نشان می دهند، پیشرفت می کنند. بیشتر ادبیات و منابع موجود تاب آوری جستجویی است جهت توصیف ویژگی های تاب آورانه ی درونی وبیرونی که به افراد کمک می کنند تا خود را تطابق دهند و کارکرد قبلی خود را باز یابند و فهرستی ار ویژگی های ارایه شده پیامد موج اول پژوهش های تاب آوری بود.
    موج دوم: تلاشی در جهت کشف فرایندهای دستیابی به ویژگی های شناخته شده تاب آوری بود. بنابراین تاب آوری به عنوان فرایند تطابق با شرایط ناگوار به صورتی مطرح بود که به شناسایی، تحکیم وتقویت ویژگی های تاب آوری یا عوامل حفاظتی منجر می گردد.
    موج سوم: تاب آوری به مفهوم تاب آوری منجر گردید. آشکار گردید که فرایند انجام مجدد بعد از در هم گسیختگی نیاز به نوعی نیروی انگیزشی دارد. این موج تاب آوری که به عنوان نوعی نیروی انگیزشی مطرح شد فرد را برای جستجوی فرزانگی، خود شکوفایی، نوعدوستی و هماهنگی با منبع روحانی قدرت بر می انگیزد(به نقل از کاوه، 1388).
  • علمی - آموزشی
  • اسدالله اسدی هریس صفحه 23
    «خوشبختی» واژه ای زیبا و دلپذیر است و در فرهنگ و تمدن آرمانی، ارزشمند و محبوب شمرده می شود. انسان ها با دو دیدگاه و دو نظریه به خوشبختی می نگرند؛ عده ای زندگی را دامنه ای سرسبز، باصفا و ساحلی دلپسند و دلربا می بینند که در آن باید خوب نوشید، خوب پوشید و خوب گشت... آنها خوشبختی را در زیبایی، دارایی و توانایی و تن آسایی خلاصه و زندگی را فقط در خوشی و راحتی معنا می کنند اما برای عده ای دیگر که به دنیای آفرینش به دیده یک آموزشگاه شایسته برای آموزه های آسمانی می نگرند، زندگی مانند معبری حساس و سرنوشت ساز است که فقط فرصت یکبار حضور در آن فراهم می شود و جلوه هایی زیبا و فراتر از جلوه های ظاهری و دنیایی دارد. آنها با این دید، انسان را موجودی ارزشمند و خودشان را متعهد و مکلف و موظف به عمل به وظایف می دانند.تفسیر «خوشبختی» نیز برای این دو دیدگاه متفاوت است؛ خوشبختی در دیدگاه اول مادی گرا، رویایی و دست نیافتنی است. در واقع مادی گرایان معتقدند که نمی توانند به خوشبختی برسند زیرا در جهان وجود ندارد.آنها در دستیابی به جلوه ها و مصداق های مادی زودگذر و کاذب، ناکام هستند یا به همه آرزوهایشان نرسیده اند یا اگر رسیده اند، دست و پا شکسته رسیده اند، بنابراین اعتقادی به وجود خوشبختی و در نتیجه آرامش لذتبخش در سایه همین خوشبختی ندارند و زندگی پردردسر و پردغدغه ای را با بی قراری ها و دغدغه خاطر سپری می کنند. اما نگاه گروه دوم به زندگی زیباست زیرا با عینک حقیقت و دیدی منطقی به آن نگاه می کنند. آنها خوشبختی را خیالی، ماورایی و رویایی نمی بینند.نگاهی زیباشناسانه و زیبابینانه دارند و معتقدند خوشبختی هم در این دنیا وجود دارد و هم در عالم دیگر. با این تفاوت که در این دنیا، گذراست و لحظه ای و در عالم دیگر جاودانه و همیشگی. گرچه خداوند انسان را برای زندگی در این جهان در رنج و زحمت آفریده است اما لحظه هایی وجود دارد که می تواند در آنها خوشبختی را به چشم ببیند، حس و لمس کند و حتی هنگام رنج کشیدن هم اگر سختی ها را لطف و عنایت از جانب خدا بداند، می تواند مزه خوشبختی را بچشد. انسان باید این حقیقت را بپذیرد که هر شرایطی و هر موقعیتی، خوشی های خاص خود را دارد. در سنین مختلف هم خوشی ها متفاوت و متغیر است. نباید خوشبختی را در دوردست ها جستجو کرد.
  • سیدمهدی میرحسینی زواره صفحه 24
    امروزه ترک شغل کارکنان در سازمانها یکی از مهمترین نگرانی های مدیران منابع انسانی است. به همین دلیل، سازمانهایی که بتوانند عوامل موثر در ترک خدمت کارکنان را شناسایی کنند، می توانند قبل ترک سازمان توسط کارکنان، سیاست ها و روش های موثری را برای حفظ و نگهداری منابع انسانی بکار گیرند. یک ضرب المثل قدیمی می گوید: تا زمانیکه می توان کارمند پیدا کرد، جابجایی کارکنان هیچ عیبی ندارد. ولی اگر قرار باشد شایسته ترین افراد، سازمان را ترک کنند و در جاهای دیگری به کار مشغول شوند، آن وقت چه خواهد شد؟ در آن صورت مدیر چه می تواند بکند؟ نرخ بالای جابجایی کارکنان در سازمان به معنی این است که هزینه های مربوط به فرآیند گزینش، استخدام و آموزش کارکنان بالا می رود. همچنین جابجایی می تواند بدین معنی باشد که چون کارکنان با تجربه و با معلومات سازمان را ترک می کنند، سازمان مجبور است به ناچار افراد دیگری را جایگزین آن نمایدو بدین ترتیب کارایی سازمان کاهش می یابد.(رابینز،1384 (
  • فرهاد روشنفکر صفحه 32
    پرفشاری خون مساله ای است که جمعیت بشری گسترده ای را درگیر کرده است. مردم اغلب کشورها از این بیماری رنج میبرند و در ایران نیز شمار زیادی از افراد نه تنها در سنین بالا، بلکه در سنین میان سالی و حتی جوانی با این مشکل دست به گریبانند.در واقع فشار خون بالا به صورت افزایش فشار خون در شریان ها تعریف می شود و به طور کلی فشار خون 7/11(یازده روی هفت میلیمتر جیوه) طبیعی تلقی می شود و مقدار بالاتر از آن (چیزی حدود 9/14 و بالاتر) در بزرگسالان، بالا محسوب شده و باید کنترل شود.این مشکل از دسته تهدیدکننده های سلامتی است که در صورت بالا بودن، احتیاج به یک فرایند طولانی مدت دارد که باید در طول سالها عمر ادامه داده شود.این فرآیند شامل تغییراتی در رژیم غذایی، ورزش کردن و کنترل وزن است. وجود رابطه بین رژیم غذایی و فشار خون، دارای مفاهیم مهمی برای پیشگیری و درمان پرفشاری خون است که حتی در صورت نیاز به درمان دارویی نیز باید رعایت شود، البته رعایت رژیم غذایی و مصرف داروها، تنها در صورتی موثر است که بیمار به دقت به توصیه های پزشک خود عمل کند.در این زمینه مراقبین بهداشتی باید آگاه باشند که در بسیاری موارد، به ویژه در بیماران مبتلا به پرفشاری خون خفیف، اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی، نیاز به دارودرمانی را رفع یا دوز دارو را کاهش میدهد.عوامل تغذیه ای که در ایجاد این مشکل موثرند، عبارتنداز: چاقی، دریافت زیاد سدیم، مصرف کم پتاسیم و کلسیم.لازم به ذکر است که در برخی موارد، بیماری های کلیوی یا مشکل در غدد درون ریز و... میتوانند منجر به پرفشاری خون شوند، ولی در بیش از 90 درصد موارد علتی برای فشار خون بالا یافت نمیشود، که به آن «فشار خون بدون علت» میگویند.در واقع جنبش روی آوری به مواد خوراکی برای پیشگیری و درمان بیماری ها، چند سالی است که مورد توجه مجدد قرار گرفته است، اما یافته های نوین در تایید آن موجب شده است که دامنه و سرعت این گرایش به طرز شگفت انگیزی افزایش یابد.اکنون این رویکرد در بسیاری از نقاط جهان طرفداران بیشماری دارد و تنظیم رژیم غذایی، در جهت کاهش فشار خون جزئی تفکیک ناپذیر از زندگی افراد درگیر با این اختلال را تشکیل میدهد.اگر از مشکلات تغذیه ای نظیر پرفشاری- اختلال در چربی ها، بالا بودن قند خون، چاقی و... رنج میبرید و تا به حال به ترکیب مواد غذایی که استفاده کرده اید، توجه نداشته اید، علت را در همین امر جستجو کنید و به عنوان یک اصل ابتدا به تهیه جدولی بپردازید که نشانگر مواد غذایی باشد که در روز قبل مصرف کرده اید (یادآمد 24 ساعته) سپس با نگاهی به الگوی تغذیه سالم که در پایان به آن خواهیم پرداخت، مشخص کنید که کدام موارد، موارد تخطی شما از یک رژیم غذایی سالم و مناسب بوده است.در اینجا بهتر است به ذکر اهداف تغذیه ای در افراد مبتلا به پرفشاری خون بپردازیم:1- کاهش دریافت سدیم و چربی ها2- افزایش دریافت پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید3- کاهش مصرف دخانیات4- تشویق به رعایت عادات بهداشتی در خوردن غذا و تبعیت از رژیم غذایی متعادل.در واقع ویتامین های متعددی نیز وجود دارند که وجود آنها، برای تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق بسیار کارآمد است. علاوه بر ویتامینها، مواد معدنی وآنتی اکسیدان ها و همچنین بیوفلاونوئیدها نیز در این زمینه نقش دارندکه عبارتنداز:ویتامین، کولین، منیزیم، سلنیم، بتاکاروتن، ویتامین C و... بعد از بحث ویتامینها و مواد معدنی، پرداخت جزییتر به برخی مواد غذایی که از اهمیت ویژهای تعدیل چربی ها و فشار خون دارند، خالی از فایده نخواهد بود، زیرا اغلب داروهای فشارخون از طریق غیرمستقیم اثر کرده و غالبا ممکن است عوارض جانبی ناراحت کننده ای نظیر سرگیجه، ناتوانی جنسی، ضعف و خستگی مفرط و بی نظمی ضربان قلب و... ایجاد کنند، در عوض برخی مواد غذایی نظیر(کرفس،پیاز،سیر،شنبلیله، پای سبز، خرما،گلابی، تره فرنگی، سویا، گوجه فرنگی گریپ فروت، لیمو ترشو... وجود دارند که میتوانند باعث کاهش فشار بدون عوارض جانبی شوندپایش منظم فشارخونحبوبات منابع بسیار خوب و غنیای از نظر فیبرهای قابل حل در آب هستند و استفاده از آنها برای کاهش دادن فشار خون نافع است. همچنین برخی از حبوبات از جمله عدس و لوبیا و نخود منابع خوبی برای به دست آوردن پروتئین(به جز منابع حیوانی) به شمار میآیند و در عین حال از آنها سوپها و آشهای مقوی تهیه می شود که میتواند جایگزین غذای اصلی شود. همچنین افزودن موادی مثل رب انار- آب نارنج- آب غوره و ماستهای کم چرب به عنوان چاشنی برای سوپها و آشها دارای اثرات مفید تغذیه ای خواهد بود.از آنجایی که بسیاری از افراد درگیر و مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر پایش منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی های خون میتواند برای سالها به صورت بیسر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد، از این رو مواردی به شکل توصیه وار در زیر مطرح میگردد و امید است با به کاربندی این موارد به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:1- مصرف آب سالم و گوارا به میزان قابل توجهی در روز توصیه میکنم، یک لیوان آب میوه رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگها میشود.
    2- مصرف نانها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس(تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نانهای سبوسدار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.
    3- مصرف قند و شکر و سایر فرآورده های تهیه شده از آنها مثل نوشابه ها، مربا، ژله، شکلات، کیکها و شیرینی ها را محدود و یا حذف کنید.
    4- تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف میکنند در نوجوانی فشار خون پایینتری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوانکننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا میشوند بیشتر است.
    5- سعی در جویدن کامل غذا کرده و حتما غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.
    6- با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد اعمال هضمی را بهبود بخشید.
    7- نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.
    8- از مصرف غذاهای سرخ کرده و یا غذاهایی که در درجه حرارت های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه میشوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید استفاده چند باره از روغن های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.
    9- از مصرف مواد حاوی افزودنی ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه ها هستند مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی ها، چاشنی های کارخانه ای غذاها جدا خودداری کنید.
    10- چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چای ها و دمکردنی های گیاهی(گل گاوزبان) استفاده کنید.
    11- از مصرف نمک و غذاهای پرنمک و ادویه بپرهیزید، به جای نمک میتوانید از گیاهان تازه یا خشک، ادویهجات مفید(زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.
    12- موادی مثل کره- خامه- مارگارین- دنبه- چربی های هیدروژنه- سسها و روغنهای جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغنهای گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده کنید.
    13- مغزه ها و دانه های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بیشماری هستند، میتوانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی میکند.
    14- از ماهی به میزان حداقل 3 بار در هفته بهره ببرید و جایگزین گوشتهای سفید به جای گوشتهای قرمز را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
    15- از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل میکنند، استرس و عصبانیت است.
    16- هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بیوقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد، حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه روز ندارید برای دقایقی چشمها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.
    17- ورزشهایی مثل: پیادهروی- شنا- دوچرخه?سواری ورزشهای مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار میآیند، بنابر این حداقل 3 بار در هفته هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
    18- از گلپر- آویشن- نعناع خشک- کنجد و... به جای جانشینهای نمک استفاده کنید.
    19- سیگار را به طور کامل از برنامه زندگی خود حذف کنید.
    امید است با راهکارهای تغذی های ارائه شده گامی موثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی برداشته و جاده زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.عواملی که باعث بالا رفتن فشار خون میشونداسترس: هنگامی که در وضعیتی فوقالعاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و... قرار میگیریم، بدن ما فعالیت خود را با یک سری تغییرات سریع داخلی تنظیم میکند که یکی از مهمترین آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک یک سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشارخون و رسیدن خون اکسیژنه به عضلات و مغز میشود.
    نمک:ثابت شده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک بالاست، بیشتر است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی پای های برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سالهای بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح عالی کافی نیست و تا حدی منجر به بهبودی میشود. یک قاشق چایخوری نمک حاوی 2300 میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده روزانه را تشکیل میدهد.
    سیگار:با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیک تا 25 میلیمتر جیوه افزایش می یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.
    تصلب شرائین (سخت شدن دیواره رگها) تصلب شرائین علت اصلی پرفشاری مزمن خون است که عامل آغازین آن، آسیب به جدار داخلی عروق بوده و به دنبال رسوب کلسیم، کلسترول و فیبرین و... در جدار عرو ق رخ میدهد.
    چاقی:فشار خون بالا در افراد چاق، دو برابر نسبت به افرادی که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن نرمال قرار دارند، شایعتر است. در این موارد، کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک میکند.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 35
    حمله قلبی بسیار ترسناک است و می تواند باعث مرگ شود. اما دکتر ریچارد شولتز می گوید اگر یک ماده غذایی را در خانه داشته باشید می توانید در یک دقیقه جلوی حمله قلبی را بگیرید. دکتر کریستوفر، پزشک گیاهی آمریکایی، ادعا می کند که در طی 35 سال اشتغال به حرفه پزشکی، حتی یک بیمار او از سکته قلبی نمرده است. او از یک دستور غذایی، که مخصوص به خود اوست، برای این کار استفاده می کند. دستور غذای او فلفل قرمز دارد، که نوعی از چیلی است و گفته می شود خاصیت زیادی در جلوگیری از حمله قلبی دارد.
    برای جلوگیری از حمله قلبی باید همیشه فلفل قرمز در دسترس باشد. اگر در خانه شما بیمار مبتلا به بیماری قلبی و یا با سابقه سکته وجود دارد همیشه یک فنجان چای فلفل قرمز را آماده داشته باشید. آماده کردن این چای آسان است، و فقط کافی است که یک قاشق فلفل به یک لیوان آب اضافه کنید. این مخلوط را به بیماری که دچار حمله قلبی شده بدهید تا او بسرعت آرام بگیرد. فقط مراقب باشید که فرد بیمار در هنگام مصرف چای هوشیار باشد. برای بیماری که دچار حمله قلبی شده فقط 5 تا 10 قطره از این چای کافی است. اگر شرایط بیمار بهتر شد، شما می توانید 5 تا 10 قطره دیگر بعد 5 دقیقه به او بدهید. در صورتی که بیمار شما از هوش رفته، باز هم می توانید از عصاره فلفل قرمز استفاده کرده، و فقط باید در میزان آن دقت کنید. برای این کار مقداری از عصاره را زیر زبان فرد بیمار بگذارید. برای تسریع در عمل بهبود بیمار می توانید تنفس مصنوعی را نیز انجام دهید.فلفل قرمز یک محرک قوی است، و با این حال روی هوشیاری فرد تاثیر نمی گذارد. ضربان قلب و میزان خون رسانی به اندامها را افزایش می دهد. این فلفل برای جلوگیری از خونریزی هم بسیار خوب است. این نوع از فلفل بسیار پر مصرف و به آسانی قابل تهیه است. به همین دلیل بسیار از متحصصان و خانوارها از آن استفاده می کنند. البته یاد داشته باشید که از این روش فقط به عنوان کمکهای اولیه استفاده کنید، و در همین حال بیمار را هرچه زودتر به پزشک و بیمارستان برسانید.
  • علمی - پژوهشی
  • ایوب شیخی، آرزو حمزه یی صفحه 36
    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مدیریت کیفیت جامع و توسعه زنجیره تامین در شرکت های خودرو سازی عضو بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. روش تحقیق توصیفی است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه می باشد، روایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد. جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش، مدیران و معاونین شرکت های خودروسازی عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشند. نمونه آماری تحقیق به ترتیب برابر 102 نفر از شرکت های خودروسازی عضو بورس اوراق بهادار به صورت تصادفی ساده با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان می دهد که شاخص های مدیریت کیفیت جامع بر توسعه زنجیره تامین رابطه معناداری دارد. از بین عوامل مدیریت کیفیت جامع طراحی محصول، تعهد استراتژیک برای کیفیت و قابلیت تامین کننده به ترتیب بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته است.
  • علمی - خبری
  • صفحه 46
    توپ فوتبال هوشمندتکنولوژی در ورزش بیشتر به خاطر به حداکثر رساندن دقت و بهینه کردن وسایل ورزشی به کار رفته و می رود و حتی می تواند کمکی برای فهمیدن مواردی باشد که امکان ندارد ما بتوانیم از آنها به راحتی مطلع شویم.شرکت آدیداس (Adidas) تا به امروز محصولات کاربردی جالبی را به کمک تکنولوژی پیشرفته توانسته تولید کند مثل MiCoach که یک ردیاب بیومتریک می باشد و در حقیقت یک مربی ورزشی برای کاربرانش است و دارای قابلیت های بسیاری از جمله پخش موسیقی و تشخیص میزان مسافت و... می باشد. اما این دفعه آدیداس روی نظریه بزرگتری کار کرده و می خواهد توپی متفاوت را به دنیای فوتبال معرفی کند.این شرکت توپی هوشمند را طراحی کرده که بتواند گویای این باشد که چه کاری انجام می دهد.توپ فوتبال هوشمند آدیداس با استفاده از نرم افزاری که روی آن نصب شده است پارامتر هایی همچون سرعت، چرخش، فاصله و جهت توپ را اعلام می کند و می توان گفت همه چیز در مورد حرکتش را بیان می کند.در این توپ حسگر های متنوعی به کار رفته و هنوز از منبع رسمی ای مشخصات کامل این حسگر ها اعلام نشده است. آدیداس این توپ های هوشمند را با استفاده از هوشمند ساختن خط دروازه زمین فوتبال ساخته است.فیفا همیشه در استفاده از تکنولوژی کند عمل کرده است و به همین دلیل آدیداس بیشر در نظر دارد که این محصولش بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد تا بتواند آن را زود تر در دید عموم قرار دهد.آدیداس تصمیم دارد این محصول را در تاریخ نامعلومی از سال 2014 در بازار جهان عرضه کند.
    لیزر 10 طبقهدرست در زمانی که محققان CERN تمام تلاش شان را به کار بسته اند که با ایجاد یک سیاه چاله در فرانسه دنیا را معدوم کنند!، دانشمندان آزمایشگاه لورنس لیورمور برای خودشان مشغول ساخت ماشین روز رستاخیز هستند: یک لیزر 10 طبقه که ممکن است یک ستاره مینیاتوری در شمال کالیفرنیا ایجاد کند.ابزار احتراق ملی (NIF) قوی ترین لیزر قابل استفاده در جهان است. هدف از ساخت این اسباب بازی 3.5 میلیارد دلاری دستیابی به همجوشی (گداخت) هسته ای در محیط آزمایشگاهی بوده. به شکل تئوری INF باعث تولد یک ستاره کوچک بر روی زمین می شود. این سیستم بیش از 25 برابر هر سیستم لیزر دیگر انرژی مصرف می کند.192 پرتوافکن NIF در یک سوپر سازه 10 طبقه جاسازی شده و از دستگاه های نوسان ساز اصلی که منشا لیزر هستند تا تالار هدف، مساحتی به اندازه 3 زمین فوتبال را اشغال کرده اند. این پرتوها از میان تقویت کننده ها عبور می کنند و مرحله به مرحله سطح انرژی آنها در زمان تقریبی 25 میلیاردم ثانیه، از حدود یک میلیاردم ژول به بیش از 4 میلیون ژول (یعنی حدود یک میلیارد درصد!) افزایش می یابد.در میان تالار مرکزی هم یک گوی (تقریبا اندازه یک بلبرینگ) حاوی هیدروژن درانتظار سرنوشت خود نشسته است. وقتی که 192 پرتو تقویت شده به صورت همزمان این هدف را مورد حمله قرار می دهند (ایده ای شبیه متراکم سازی اورانیوم در بمب هسته ای)، هسته های هیدروژن به هم می پیوندند و این کار انرژی قابل توجهی آزاد می کند که بسیار بیشتر از میزان انرژی مورد نیاز برای راه اندازی واکنش است. به گمانم باید دعا کنیم که انرژی تولیدی آنقدر زیاد نباشد که نتوانند آن را کنترل کنند، اگر نه ممکن است اتفاقی بدتر از سیاه چاله فرضی پروژه سرن در انتظار زمین و ساکنان آن باشد!
    فلش مموریآیا شما در این فکر هستید که دوره ی استفاده فلش مموری ها به پایان رسیده است و یا از این نوع فلش مموری های مرسوم خسته شده اید و دائما فراموش می کنید تا آن را به همراه داشته باشید، امروز گجتی را معرفی خواهیم کرد که در نقش یک فلش مموری، همیشه و همه جا در خدمتتان خواهد بود! به گزارش ورد آی تی، این فلش مموری Hand Band یا MoH Band نامیده می شود و طوری طراحی شده تا همیشه در دستانتان باشد چرا که به شکل دستبند ساخته شده اند. این نوع از فلش مموری ها به رنگ های مختلف و جذابی ارائه خواهند شد و از جمله ایده هایست که شاید این سوال را پیش بیاورد که چرا زودتر به ساخت آن اقدام نشد؟! همه ی این فلش مموری ها دارای حافظه ای 2GB الی 8GB هستند و از مهمترین ویژگی های آن این است که همیشه همراه تان خواهد بود.
    کوچکترین حافظههمه خریداران دیسک های سخت معمولا صبر می کنند تا با کمترین هزینه، پر ظرفیت ترین حافظه ای که می توانند را خریداری کنند. مزیت های حافظه های «اس اس دی» (SSD) نسبت به دیسک های سخت، علاوه بر این که به علت مصرف انرژی کمتر باعث صرفه جویی می شوند، سرعت بالاتری هم در بوت (Boot) شدن دارند.شرکت او سی زد (OCZ) که سال گذشته کوچکترین حافظه SSD را با اندازه 3.5 اینچ و ظرفیت یک ترابایت معرفی کرده بود، اکنون حافظه جدید یک ترابایتی با اندازه 2.5 اینچ معرفی کرد. بر اساس گزارش گیزمگ، محصول جدید او سی زد، قرار است با قیمتی حدود یک دلار و 30 سنت به ازاری هر گیگابایت معرفی شود.
    کنترل وسایل خانه با امواجتا به حال چند بار آرزو کرده اید کاش می شد بدون بلند شدن از مبل راحت یا تخت خواب گرم و نرم تان می توانستید لامپ های خانه را خاموش کنید؟ خب، حالا محققان دانشگاه واشنگتن در حال کار بر روی تبدیل این آرزو به واقعیت هستند. آنها تصمیم دارند دستگاهی تولید کنند که از حرکات و اشارات شما پیروی کرده و بر اساس این دستورات وسایل مختلفی را کنترل کند: برای مثال موسیقی را متوقف کند، تلویزیون را روشن کند یا لامپ ها را خاموش نماید.این ایده تا حد زیادی شبیه به آن چیزی است که در کینکت ایکس باکس می بینیم، اما اینجا نیازی به نزدیکی شما با دستگاه اصلی نیست تا دستورات اجرا شوند. و با توجه به اینکه سیگنال های وای فای می توانند از دیوار هم عبور کنند، دانشمندان نام این دستگاه را WiSee گذارده اند. یک گیرنده وای-سی در حقیقت از یک روتر وای فای و دوربین هایی با قابلیت دید نور معمولی یا مادون قرمز تشکیل شده است. این روتر و دوربین ها طول موج امواج وای فای را در محیط ردیابی می کنند. حرکات (مانند جابجایی دست) می توانند باعث تغییرات منحصر به فرد و قابل اندازه گیری در سیگنال وای فای شوند و گیرنده می تواند با استفاده از نرم افزار ویژه خود، این حرکات را تفسیر کرده و تبدیل به دستورات نماید. این نرم افزار فعلا 9 اشاره و حرکت مختلف را تشخیص می دهد و البته همچنان در حال توسعه است. نکته جالب اینجا است که دقت این نرم افزار در خانه ای با چندین اتاق که چند نفر ساکن هم دارد، اکنون به 94 درصد می رسد. قدم بعدی این پروژه توانمند سازی روتر در کنترل همزمان چندین ابزار است. البته هنوز مشخص نیست آیا WiSee تبدیل به محصول تجاری خواهد شد یا چه زمانی به بازار خواهد آمد. اما می توانیم با رویای تحقق این آرزوی دیرینه هم تا مدت هافن های کامپیوترفن های کامپیوتر با سر و صدایشان همیشه موجب ناراحتی کاربران بوده اند. به خصوص اگر یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند داشته باشید، صداهایی شبیه موتور هواپیمای جت از درون کیس می شنوید که تقریبا همگی حاصل فن های پر سر و صدا هستند. البته این روزها فناوری های جدید در حال کاهش صداها هستند و یکی از آنها سیستم های خنک کننده مبتنی بر آب است. اما انگار فن ها هم در حال تحول هستند و باید منتظر نسل بدون صدای آنها باشیم. شرکتی به نام Noctua سال گذشته این فن ها را معرفی کرده و حالا در حال نهایی سازی فناوری اش است. این شرکت از فناوری حذف نویز فعال استفاده می کند. چیزی شبیه به همان سیستمی که روی برخی هدفون ها مورد استفاده قرار می گیرد. سازنده این فن ادعا می کند که حاصل کارش سکوت نسبتا کامل خواهد بود و دیگر مجبور به تحمل وز وزهای ناراحت کننده نیستیم. البته هنوز نمی دانیم برای داشتن چنین سکوتی چقدر پول باید پرداخت کنیم. اما ورود فن های جدید به بازار می تواند این انتخاب را در اختیار شما قرار بدهد که یک کیس پرقدرت اما بدون صدا داشته باشید.
  • علمی - پژوهشی
  • محمدرضا جلالی صفحه 48
    نقش مدیریت امور مشتریان به عنوان یکی از ابزار استراتژیک و توسعه سازمان هایی تولیدی انکار ناپذیر است هرچند که مقوله جدیدی نیست واز زمانی که عرضه و تقاضا وجود داشته هرگاه در خور تقاضا پیشی گرفته است. ایجاد و ارتباط با ورود تکنولوژی های جدید ارتباط الکترونیکی مقوله مدیریت امور مشتریان را به سازمان ها و بنگاه های اقتصادی داده اند. مزیت رقابتی در کسب و کار امروز نه صرفا فروش کالا و خدمات به مشتریان بلکه شناسایی مشتریان سودآور ارائه خدمات رضایت بخش به آنان و ایجاد یک ارتباط طولانی مدت سودمند با آنان می باشد. که البته به مبنای سود و اعتماد دو طرفه بنا شده است که به منظور کسب موفقیت در چنین وضعیتی سازمان می بایست به طور مستمر به دنبال ارائه خدمات و محصولات منحصر به فرد اختصاصی شده و دارای توجیه اقتصادی از طریق هرکانال ارتباطی ممکن باشد. به منظور دستیابی به این شرایط شرکت ها مدیریت روابط مشتریان را به یکی از استراتژی های مهم و تعیین کننده کسب و کار تبدیل کرده اند که مجموعه امکانات ابزارها و تفکرات فروش بازاریابی و خدمات را در واحدهای مختلف کسب و کار و نقاط اتصال مشتری به شرکت به صورت یکپارچه و در راستای یک استراتژی مشخص هدایت می نماید.
  • شهرام گیلانی نیا صفحه 52
    از عمده ترین جریان های حاکم بر حیات بشری در آغاز هزاره سوم میلادی فرآیند کارآفرینی و خلاقیت است که اساس و بسترساز تغییر و تحول و دگرگونی است. افراد، سازمان ها و جوامعی که نتوانند خود را با این تحولات پرشتاب همگام کنند دچار توقف، سکون و اضمحلال می شوند. در این میان افرادی هستند که در زمانی که همگان بر هرج و مرج، نابسامانی، تناقض و عدم تعادل اذعان دارند، به دنبال بدست آوردن فرصتی هستند تا بتوانند با ارائه محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه، تعادل را برقرار کرده و اوضاع را سامان بخشند و ارزشی از خود بر جای گذارند. این افراد که محور توسعه اقتصادی هستند، کارآفرین خوانده می شوند. کارآفرینان موجب می شوند تا سازمانی از سازمان های دیگر پیشی بگیرد و کشوری نسبت به کشورهای دیگر به نحو چشمگیر پیشرفت نماید (566، 2011، Huang and Wang). صاحبنظران مختلف چارچوبهای علمی و کاربردی متعددی را برای ایجاد سازمان کارآفرینانه ارائه نموده اند که در این بحث برخی از این مدلها مورد بررسی قرار می گیرند.
  • علمی - خبری
  • مهندس حسین پایندانی صفحه 56
    به نظر نمی رسد که ما در این جهان پهناور تنها باشیم. در 15 سال اخیر صدها سیاره دیگر در فاصله نه چندان دوری از خورشید کشف شده، اما ممکن است قرن ها طول بکشد تا چشمان بشر بتواند آنها را از نزدیک ببیند. در حالی که بشر هنوز آمادگی انجام سفرهای بین سیاره ای را ندارد، کشفیات روزمره سیارات جدید، تعداد کل دنیاهای شناخته شده را به بیش از 450 مورد افزایش داده و آخرین آنها همین دیروز بود که با 1.4 برابر قطر و 4.6 برابر جرم زمین، خواهر ناتنی زمین لقب گرفت. برخی از این دنیاها خصوصیاتی دارند که دانشمندان را به تعجب وا داشته است. مدارهای غیرعادی، دماهای بسیار بالا یا پایین، خورشیدهای چندگانه و ابرزمین هایی که می توانند پناهگاه حیات باشند؛ تنها چند نمونه از این یافته های دانشمندان هستند. یکی از سوالاتی که اخترشناسان از خود می پرسند این است که وقتی ما به این دنیاها برسیم، با چه چیزی روبه رو خواهیم شد؟ مهم تر اینکه این اتفاق چه زمانی روی خواهد داد؟
    نام: HD 188753 Abاگر از یکی از قمرهای فرضی نگاهی به این سیاره بیندازیم، غول گازی HD188753Ab را می بینیم که به آرامی در حال بالا آمدن از مقابل سه خورشید خود است. این مثالی نادر از سیاره فراخورشیدی است که در یک سیستم ستاره ای سه تایی کشف شده است. کاشف این سیاره، دکتر ماسیج کوناکی، سیاراتی از این نوع را «سیارات تاتوئین» می نامد. این نام، نام سیاره زادگاه شخصیت مشهور سری فیلم های جنگ های ستاره ای، لوک اسکای واکر است. به گفته ناسا از آنجایی که این سه گانه ستاره ای به زیبایی با هم هماهنگ شده اند، غروب خورشیدها بر روی سیاره -یا روی هر کدام از اقمار احتمالی آن- بسیار چشم نواز خواهد بود. با این حال، وجود این سیاره به موضوعی جنجالی بدل شده است. در سال 2007 / 1386 گروهی از دانشمندان به سرپرستی آن اگنبرگر مدعی شدند که داده های موجود، وجود این سیاره را که نخستین بار در سال 2005 / 1384 توسط دکتر کوناکی گزارش شد، تایید نمی کند. آیا این سیاره به راستی در آنجا وجود دارد؟
    نام: اپسیلون آندرومدا bشکل گیری ابرهای چشم نواز و متغیر ممکن است پدیده ای عادی در سطح این غول گازی آشفته باشد. تصور می شود که تنها یک سمت این سیاره به سمت خورشید آن باشد که باعث می شود جو این بخش سیاره تا حد انفجار گرم شود. از آنجایی که گازهای سرگردان به طرف نیمه سرد سیاره حرکت می کنند، سرد شدن و ته نشین آنها یک حرکت گردشی را به سمت نیمه داغ سیاره ایجاد می کنند. در نتیجه جو متلاطم سیاره همواره به این حالت باقی می ماند و هیچ گاه آرام نمی گیرد. محققان رصدخانه مک دونالد دانشگاه تگزاس گزارش کرده اند که مدار سیارات موجود در این سیستم ستاره ای دوتایی به شدت بیضوی است که ممکن است به دلیل وجود ستاره دوم یعنی اپسیلون آندرومدا B باشد. اگرچه مدار این جفت دوتایی ناشناخته است، اما اگر مدارهای آنها بیضی بسیار کشیده باشد، خدا می داند که چه بی نظمی وحشتناکی دیر یا زود در این منظومه رخ خواهد داد.
    نام: CoRot 7bاگر با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت کنید، 1000 سال طول می کشد تا به سیاره CoRot 7b بروید و به خانه بازگردید، البته اگر زمین خانه شما باشد. احتمالا کاوشگرهای رباتیک نخستین نمایندگان زمینی هستند که بر روی این دنیای مذاب قدم می گذارند. با حرارتی نزدیک به 2600 درجه سانتی گراد، قسمتی از سیاره که همواره رو به خورشید آن است حالتی مذاب دارد و کاوش آن دشوار خواهد بود. با این وجود، در نزدیکی نیمه تاریک سیاره ممکن است موارد غافلگیرکننده ای در انتظار ما باشد. یخ های مذاب و بخار ممکن است در مجاورت این منطقه وجود داشته باشد.
    نام: فم الحوت bسیستم حلقوی این سیاره که شاید 10 برابر بزرگ تر از حلقه های زحل است، بسیار شگفت انگیز است. احتمالا چندین قمر درون این حلقه ها در حال گردش به دور سیاره هستند. این سیاره به نسبت جوان که هم اندازه مشتری است، در لبه داخلی یک صفحه عظیم از گاز و خرده سنگ قرار دارد که ستاره فم الحوت را احاطه کرده اند. دانشمندانی که تصور می کردند یک سیاره ممکن است در این صفحه وجود داشته باشد، چشمان قوی هابل را به سمت آن نشانه رفتند. در سال 2008 / 1387 وجود این سیاره تایید شد. این سیاره نخستین سیاره فراخورشیدی است که در نور مرئی کشف شده است.
  • محمدهادی عسگری صفحه 58
    سازمان ها اعم از خصوصی یا عمومی در تلاش هستند تا بهترین خدمات را برای مشتریان و ارباب رجوع خود فراهم آورند، تغییرات وسیعی نیز در محیط کار روی داده است، لذا رهبری موثر یک سازمان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. دراکر (1992) معتقد است که بزرگترین چالش سازمان های بزرگ می تواند مدیریت افراد در این سازمان ها باشد، چیزی که برای آن آماده نیستیم. این می تواند دلیلی برای یک جنبش و خیزشی وسیع در حوزه رهبری، استعدادها و ویژگی های رهبران و همچنین منابع انسانی در سازمان باشد.محققین اولیه در سال های 1900 تا 1950 همواره سعی داشته اند که بین ویژگی های رهبری و زیردستان تمایز قائل شوند. زمانی که آن ها دریافتند که یک ترکیب ثابت از ویژگی ها،که بتوان آن ها را به شکلی جامع مورد پذیرش قرار داد وجود ندارد، بررسی تاثیر شرایط بر رفتار و مهارت های مورد نیاز برای رهبران انجام شد تا بین رهبران موثر و کارا تمایز قائل شوند. آن ها بر ویژگی های شخصی رهبران که اثربخشی و موفقیت را برای سازمان هایشان به ارمغان می آورند متمرکز شدند. این گونه تلاش ها منجر به تئوری های پیشرفته در حوزه رهبری شدند. بعضی از این تئوری ها و مدل های رهبری عبارتند از: رهبری موقعیتی، تئوری مسیر هدف، کاریزماتیک، تعاملی، تحول آفرین و رهبری خدمتگزار.رهبری را می توان به شکل یک رابطه دید. رهبری فرایندی دو جانبه بین کسانی است که تمایل به هدایت و رهبری دارند و کسانی که به عنوان پیرو انتخاب شده اند. رهبران نیز در مقابل اعمال و اقدامات زیردستان، چگونگی مدیریت پیروان و همچنین در چگونگی دستیابی به اهداف سازمانی پاسخگو و مسئول هستند.
  • علمی - پژوهشی
  • ابراهیم حمیدی صفحه 66
    از آنجاکه یک شرکت نمی تواند همه محصولات خود را به همه بازارها ارایه نماید، ناگزیر است که از بین بازارهای موجود دست به انتخاب بزند و بخش هایی از بازار را برای خود انتخاب کند که بالاترین مزیت رقابتی ممکن را نسبت به رقبا در پی داشته باشد. یک «بخش بازار»(Market Segment) درصدی از بازار بزرگ تر است. «تقسیم بندی بازار»(Market Segmentation) فرآیند تقسیم و گروه بندی افراد موجود در یک بازار انبوه همگن به یک تعداد بخش ها است. این بخش ها به عنوان مشتریان بالقوه و احتمالی محصول خاص شرکت تعریف می شوند که ممکن است به بازارهای هدف تبدیل شوند. یک«بازار هدف»(Market Target) به گروه خاصی از خریدارن گفته می شود که تلاش های بازاریابی سازمان متمرکز بر نیازها و خواسته های آنها است. یعنی این که سازمان برای آنها برنامه عملیاتی بازاریابی و استراتژی های بازاریابی تهیه و تدارک می-بیند. انتخاب صحیح بازارها، هدف بسیار مهمی در تلاش های بهره ور بازاریابی است. به هر حال، مدیریت بازاریابی باید محصولات و گروه های مشتری راکه باید آنها را حفظ یا توسعه دهد یا اصلاح نماید تعیین کند و اطلاعاتی در این محدوده جمع-آوری نماید. شناسایی و تحلیل بازارهای هدف چارچوبی را برای تهیه و بهبود یک برنامه آمیخته بازاریابی در سازمان فراهم می کند(اسلام،1385).تمام مشتریانی که نیازهای مشابه دارند لزوما برای تامین نیازهای خود به دنبال کالاها یا خدمات یکسانی نیستند. ممکن است تصمیم های خرید آنها تحت تاثیرات فردی، ویژگی های فردی، شرایط اجتماعی و عواملی دیگر باشد. از طرف دیگر، مشتریانی که یک محصول را خریداری می کنند ممکن است به وسیله نیازهای مختلف تحریک شوند، منافع مختلفی را از کالاهای مختلف جست وجو کنند، به منابع اطلاعاتی مختلفی درباره محصول تکیه کنند و محصول مورد نظر را از کانال های توزیع مختلفی کسب کنند. لذا، یکی از اصلی ترین وظایف مدیران بازاریابی، تقسیم مشتریان به بخش های بازار است- یعنی زیر مجموعه های متمایزی از مردمی که نیازها، شرایط و ویژگی های یکسانی دارند- آنها را وامی دارد تا به شیوه ای یکسان به یک کالا یا خدمت خاص یا به یک طرح بازاریابی استراتژیک خاص پاسخ بدهند(واکر،1383).بخش بندی بازار فرآیندی است که بر اساس آن یک بازار به زیر بخش های متمایزی از مشتریانی که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیم بندی می شود. از آن جا که مشتریان هر بخش نیازها و خواسته های یکسانی دارند، به شیوه ای مشابه به یک طرح بازاریابی و یک محصول خاص پاسخ می دهند. بازاریابی هدف مستلزم ارزیابی جذابیت های نسبی بخش های مختلف (از حیث توان بالقوه بازار، نرخ رشد، شدت رقابت و دیگر عوامل) و هم چنین مستلزم بررسی ماموریت شرکت و ارزیابی توانایی های آن در تامین خواسته های هر بخش مشتریان است(واکر،1383).
  • علمی - خبری
  • مریم بیشه بان صفحه 69
    پژوهشگران مدعی شده اند که مغز زنان به زمان بیشتری برای بازیابی نیاز دارد؛ چرا که آنها در طول روز، چندین وظیفه را با هم انجام می دهند، از این رو به خواب بیشتری احتیاج دارند.دانشمندان دانشگاه دوک در آمریکا دریافتند زنانی که کمبود خواب دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشته و بیشتر خشمگین می شوند.این درحالی است که در مقابل، این مشکلات بر مردانی که از خواب خود محروم هستند، تاثیر کمتری دارد.پژوهش های پیشین نیز به نمایش ارتباط کمبود خواب با خطر بیشتر بیماری های قلبی، مشکلات روحی، سکته و التهاب در بدن پرداخته بودند. نکته قابل توجه این بررسی این است که حتی افراد دارای وزن طبیعی، بدون وجود عامل خطر و سابقه سکته مغزی و یا توقف تنفس در هنگام خواب (آپنه خواب) و دیگر اختلالات نیز با خطر ابتلا به سکته مغزی بر اثر کم خوابی رو به رو هستند.دانشمندان بر این باور هستند که برخی از زنان دارای کمبود خواب به چنان التهابات شدیدی بدنی دچار می شوند که با احساس درد فیزیکی از خواب بیدار می شوند. زنان می توانند از برخی از بیماری های مرتبط با کمبود خواب با کمی چرت زدن اجتناب کنند. این چرت زدن ها نباید بیشتر از 90 دقیقه باشد چرا که می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد.در طول خواب، قشر مغزی که مسئول تفکر، حافظه، زبان و دیگر مسائل بوده، از قید حواس رها شده و به حالت بازیابی وارد می شود. هرچه در طول روز از مغز استفاده بیشتری شود، این بخش به میزان زمان بیشتری برای بازیابی و در نتیجه خواب بیشتر نیاز دارد.از آن جا که زنان بیشتر از مردان از مغز خود استفاده کرده و میزان بیشتری از وظایف همزمان را انجام می دهند، به خواب بیشتری نیاز دارند. همچنین مردان دارای مشاغل سخت و پرزحمت که نیازمند تفکر جانبی زیادی هستند نیز به خواب بیشتر نیازمندند. دانشمندان دریافتند مغز زنان برای انجام چند مسوولیت ساختاربندی شده و مغزهای مردان، برای انجام یک مسوولیت منفرد پیچیده سیم کشی شده است، چه این مسوولیت خواندن یک نقشه یا پختن غذا باشد.آنها دریافتند زنان دارای اتصالات بسیار بهتری بین سمت راست و چپ مغزشان هستند، در حالی که مردان فعالیت شدیدتری را در درون بخش های منفرد مغز و به ویژه مخچه بروز می دهند. این بخش مهارت های حرکتی آن ها را کنترل می کند.مردان همچنین دارای اتصالات بهتری بین بخش عقب و جلویی مغزشان هستند که این امر توانایی بهتری به آن ها در درک سریع اطلاعات و استفاده فوری از آن برای عملی کردن چندین مسوولیت را می دهد. این بدین معناست که آن ها در انجام اعمالی مانند یادگرفتن، شناکردن و همچنین پارک کردن خودرو بهتر عمل می کنند. از سوی دیگر، زنان به طور مثال، در به خاطرآوردن یک چهره بهتر عمل می کنند و این به معنای وجود ارتباطات بهتر بین بخش های مختلف مغزشان است.
  • علمی - پژوهشی
  • اکبر احمدی صفحه 70
    رقابت فزاینده بر سر توسعه فناوری جهانی شدن بازارها و رقابت تجاری رشد سریع دسترسی به فناوری تغییرات موجود در میزان دستمزد و مهارت های شغلی مسئولیت محیطی و محدودیت های منابع و افزایش انتظارات مشتری بنابراین لازمه واکنشی به چالش های موجود در یک محیط کاری است که از طریق تغییرو عدم اطمینان به آن محیط مسلط می شود. چابکی از سازمان می خواهد تا در ادغام فناوری کارکنان و مدیریت با زیربنای ارتباطی عجله و شتاب کند تا به نیازهای متغیر مشتریان در محیط بازاری که دارای تغییر مداوم و پیش بینی نشده می باشد، واکنش نشان دهد. از طرفی فناوری اطلاعات (در ورای آن دولت الکترونیک) نقش محوری و کلیدی را در حرکت سازمان ها به سمت چابکی در بخش دولتی ایفا می کند. که توجه و سرمایه گذاری در زیر ساخت های آن می تواند بسیاری از مشکلات سازمان ها در زمینه چابکی را از میان بر دارد. با توسعه دانش و فناوری و گسترش حیطه های کسب و کار از جمله سازمان های مجازی یا تحت شبکه بنگاه های اقتصادی گسترش یافته و محیط کسب و کار به محیطی رقابتی و پر از چالش تبدیل گردیده و پارادایم های جدیدی ظاهر شده که بقاء را برای بسیاری از بنگاه ها مشکل ساخته است.
  • علمی - آموزشی
  • حسن لطیفی صفحه 77
    هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است،هدف از نقد و انتقاد، نزدیک کردن یک فکر و نظریه به واقعیت است. اظهار نظر با نقد متفاوت است: اولی مخاطب خاصی ندارد اما دومی برای اصلاح فکر و سخن و عمل دیگری است. منتقد تا می تواند باید در متن انتقادی خود، سوال ها و زوایای جدید طرح کند.داشتن یک دیدگاه متفاوت، نقد نیست. مستندات و واقعیت ها، مبنای نقد و انتقاد هستند. نقد شفاهی از نظر مکتوب، بی اعتبار است. منتقد باید دقیق با نقطه و ویرگول از متن اصلی، نقل قول کند و بعد آن را بر اساس مستندات نقادی کند. نقد به صورت مناظره توسط کسانی معتبر است که هر دو طرف در رابطه با موضوع مناظره، متون تولید و چاپ کرده باشند. در مسائل فکری و علمی، مبنای نقد بر واقعیات، آمار و واقعیت ها است. جایگاه تخیلات و توهمات در مدارهای علمی نیست. در جامعه ای نقد اعتبار پیدا می کند که افراد متخصص در حوزه تخصصی خود نقادی کنند. اگر منتقد نکته ای را از متن مکتوب متوجه نمی شود، ابتدا سوال می کند و بعد نقد می کند. پیش ذهنیت از نویسنده یک متن، نقد و انتقاد را مخدوش و بی اعتبارمی کند. به میزانی که انتقادات کلی باشند از اعتبار آن ها کاسته می شود. مبنای کار علمی و انتقادی در پرداختن به جزئیات است. بالاترین سطح اعتبار یک فرد علمی و فکری، نوشته های اوست. سخنرانی و ارائه شفاهی مطالب پایین ترین سطح است. منتقد بر نویسنده متن، القاب نمی گذارد. کسی که در یک موضوع تخصص نداشته و متون تولید و چاپ نکرده، به لحاظ علمی نمی تواند انتقاد کند. منتقد، متن و سخن و فکر فرد را نقد می کند و نه شخص او را. کسی که نقد علمی می شود، وظیفه مدنی داردکه به انتقادات پاسخ دهد. نقدی که به آمار و مستندات تجربی و تاریخی اتکاء داشته باشد، معتبرتر است. منتقد در بیان و لحن، شخصی احساسی و عصبانی نیست. ادب و صدا قت او مقدم بر انتقاداتش است. منتقد و انتقاد شونده هر دو باید در یک موضوع تخصص داشته باشند و متون تولید و چاپ کرده باشند. نقاد از این عبارات، فراوان استفاده می کند: حدس می زنم. تصور می کنم. به نظرم می آید. شواهد اینگونه نشان می دهد. آمار چنین تصدیق می کند. نقد فکری و علمی باید مکتوب و علنی باشد اما نقد از رفتار حتما باید به صورت خصوصی به افراد منتقل شود. محل تحصیل، اساتید و متون علمی منتقد بر کیفیت نقد او بسیار تاثیرگذار است. اندیشه ها سطح اعتبار دارند و به تدریج اصلاح می شوند. می توان با استدلال، مستندات و آمار، اندیشه ها را تکامل بخشید. منتقد باید مراقب باشد تا آنچه که خودش دوست دارد بگوید را به حساب متن دیگری نگذارد و متن او را تحریف نکند. استفاده از کمیت ها، دقت و اعتبار نقد را افزایش می دهد. علمی ترین متن و علمی ترین نقد آن است که نویسنده، تعاریف خود را از مفاهیم از یک طرف و مفروضات و استوانه های فکری را از طرف دیگر به طور دقیق مکتوب کند. در نقادی و مناظره، مبنای استدلال پژوهش های علمی است. استاندارد گذاری برای نقد و مناظره، مسئولیت دانشگاه ها، متخصصین و انجمن های علمی است.
  • حسین پهلوانیان صفحه 78
    سازمان های بزرگ نه تنها به تغییر دادن ساخت درونی خود و ایجاد واحدهای موقت ناگزیر شده اند، بلکه برای حفظ سلسله مراتب سنتی در رابطه با جریان های فرماندهی روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. ادعای این نکته که امروز در بخش صنعت و در حکوت واقعا کارگران د راداره کردن واحدها و موسسات مربوط به خود «مشارکت دارند» از روی خوش باوری است؛ نه در کشورهای سرمایه داری چنین چیزی دیده می شود ونه در کشورهای سوسیالیستی یا کمونیستی. ولی شواهدی در دست است که نشان می دهد سلسله مراتب مبتنی بر دیوانسالاری که «تصمیم گیرندگان» را از مجریان جدا می کند دستخوش تغییر شده، یا درحال کنار رفتن و خدشه شدن است.این فرایند به ویژه در صنعت چشمگیر می باشد، جایی که فشارهای مقاومت ناپذیر، نظام سلسله مراتب را درهم می کوبد. وی می گوید: «اکنون کارهای مهم و اساسی و اصلی سازمان ها انتقال یافتن از سلسه مراتب و حالت عمودی به حالت افقی و جانبی است. چنین تغییری که در ساختار سازمان ها و روابط انسان پدید آمده، به راستی در این زمینه یک انقلاب محسوب می شود. افرادی که به صورت جانبی [افقی یا عرضی] با دیگران، یعنی با کسانی که از لحاظ سازمانی هم سطح هستند،ارتباط می گیرند، در مقایسه با افرادی که ارتباطشان بر اساس سلسله مراتب از بالا به پایین است رفتاری متفاوت دارند و هنگام کارکردن فشار یکسانی بر آنان تحمیل نمی شود. وضع کار در جایی که سلسله مراتب دیوانسالار سنتی عمل می کند همه چیر با دقت سازماندهی شده است. نظم و ترتیب دیوانسالاری برهمه چیز مستولی بود. افراد یک کار را بارها و بارها انجام می دادند. قواعد ومقررات برهمه چیز حاکم بود. و سلسله مراتب عمودی، از کارگر ساده گرفته تا آنهایی نادیده، در ساختمان دیگری گروه مدیران را تشکیل می دادند، هرکس دقیقا می دانست جایش کجاست..این نظام به طور ضمنی بر این فرض استوار است که فودستانی که در رده های پایین قراردارند نمی توانند تصمیمات درست بگیرند. فقط به کسانی که در بالای سلسله مراتب جای داشته باشند می توان اطمینان کرد که از قضاوت و بصیرت لازم برخودار باشند. کارکنانی که در راس سلسله مراتب قرار دارند آن تصمیمات را به مرحله ی اجرا در می آورند. یک گروه، نماینده ی مغز سازمان و گروه دیگر نماینده ی دست آن است. چنین جریانی که نمونه ی ابزار یک کار اداری است فقط برای حل مسایل عادی، آن هم با آهنگی ملایم مناسب است. اما وقتی که جریان امور سرعت بگیرد ویا مسایل از حالت عادی خارج شوند، اغلب اوقات کار با هرج و مرج روبرو می شود. دلیلش نیز بسیار ساده است1- پرشتاب شدن آهنگ زندگی (وبه ویژه زیاد شدن سرعت تولید که ناشی از اتوماسیون است) به این معناست که هزینه ی هر دقیقه «کار بی بازده» در مقایسه با افت تولید در گذشته بسیار بیشتر است. هر وقفه ای که پیش آید به طور فزاینده ای گران تر تمام می شود. اطلاعات و اخبار باید سریع تر از گذشته حرکت کنند. در عین حال، تغییر سریع، با ازدیاد تعداد مسایل جدید و نامنتظر، میزان اطلاعات و اخبار مورد نیاز را افزایش می دهد. برای حل یک مساله جدید، در مقایسه با مساله ای که قبلا ده ها یا صدها بار حل شده است، به اطلاعات بیشتری نیاز وجو دارد. نیاز و تقاضای مرکب برای اطلاعات بیشتر و سریع تر است که اکنون سلسله مراتب عمودی راکه از ویژگی های اساسی دیوانسالاری است دستخوش دگرگونی کرده است.چنانچه در کارخانه ی ریخته گری که شرح آن در بالا رفت، به کارگر فقط اجازه می دادند خبر از کار افتادن دستگاه را به جای اینکه به سرکارگر بگوید و از طریق سرکار گر به سرپرست تولید منتقل شود، مستقیم در اختیار سرپرست تعمیرات و یا حتی در اختیار کارکنان بخش تعمیرات قرار می داد، در جریان کار سرعت بسیار زیادی حاصل می شد. درچنین صورتی حداقل یک یا دو مرحله از فرایند ارتباط چهار مرحله ای، یعنی 25 تا 50 در صد صرفه جویی می شد. مطلب مهم در یان میان آن است که مرحله های حذف شده همان مراحل از بالا به پایین، یعنی مراحل عمودی هستند.امروز مدیرانی که می خواهند خود رابا تغییرات هماهنگ کنند تمام هم و غم خود را بر چنین صرفه جویی هایی گذاشته اند. این نوع صرفه جویی ها و راه های میان بر که سلسله مراتب را نادیده می گیرد به طور فزاینده در هزاران کارخانه واداره و آزمایشگاه و... به کار گرفته می شود. نتیجه ی کلی چنین تغییرات کوچک انتقال عظیمی است از نظامهای ارتباطی عمودی به نظام های ارتباطی افقی. که نتیجه آن عبارتست از انتقال سریع تر اطلاعات. فرایندی که درجهت یکنواخت سازی وهموار کردن حرکت می کند، از ضربه ی بزرگی خبر می دهد که بر پیکر سلسله مراتب دیوانسالاری فرود آمده است؛ یعنی بر پیکر نظامی که قبلا مقدس شمرده می شد. ضمنا این حرکت تمثیل«مغز و دست» را برهم زده است. زیرا هر قدر از سلسله مراتب عمودی فرمان دادن اجتناب شود، مشاهده می شودکه «دست ها» نیز به تصمیم گیری می پردازند. وقتی که کارگری سرکار گر و سرپرست را نادیده می گیرد و مستقیما به گروه تعمیرات مراجعه می کند، تصمیمی می گرد که قبلا در انحصار همین افراد عالیرتبه از او قرار داشت.ویران شدن آرام ولی قابل توجه سلسله مراتب که هم در بخش مدیریت و هم در سطوح پایین سازمان صورت می گرد، با ورود خیل متخصصان به صحنه تشدید می شود، یعنی متخصصانی که در رشته های اساسی و خاص چنان تبحری دارند که غالبا افرادی که در راس قرار دارند، از سخنان اینان چیزی نمی فهمند. و مدیران به طور فزاینده ای ناچار می شوند اظهار نظر این کارشناسان را رعایت کنند. افرادی چون فیزیکدانان جامدات، برنامه نویسان کامپیوتر، طراحان سیستم ها، پژوهشگران عملیات و کارشناسان مهندسی هستند که کار جدید تصمیم گیری را بردوش گرفته اند. زمانی اینان فقط طرف مشورت روسا بودند که اتخاذ تصمیمات مربوط به مدیریت را از برای خویش محفوظ می داشتند. اکنون مدیران کم کم دارند انحصار تصمیم گیری را از دست می دهند. متخصصان دیگر متفقا با سیستم سلسله ی فرماندهی به خوبی کنار نمی آیند، ومنتظر آن نمی مانند که نظر و پیشنهاد کارشناسی شان مورد تایید مقامات عالیه قرار بگیرد. پیشنهاد دهندگان که می بینند فرصت نیست که تصمیم ها راه خود را با تانی در مسیر سلسله مراتب به پیمایند، دیگر از ارائه پیشنهاد و نظر دست می کشند و خود به اتخاذ تصمیم مبادرت می ورزند. آنان غالبا این کاررا مشاوره ی مستقیم با کارگران و تکنیسین ها ساده انجام می دهند. این واقعیت ها «مبین تغییر بسیار مهمی است که در زمینه ی اندیشه و عمل و تصمیم گیری در داخل سازمان ها صورت گرفته است. برای جلوگیری از بروز مشکلات و یا فائق شدن بر مشکلات هماهنگی امور و ایجاد ارتباط در تکنولوژی متغیر تنها روش واقعا موثر ترتیب و توزیع افراد و وظایف آنان باشد، آن هم به گونه ای که با سنت های قدیمی دیوانسالاری کاملا قطع ارتباط کند.
    مدت ها طول خواهد کشید که سلسله مراتب دیوانسالاری گذشته پاک و زدوده شود. زیرا سازمان های دیوانسالار با کارهایی تناسب دارد که مستلزم توده های افراد کم وبیش با سواد برای انجام عملیات معمولی است، و شکی نیست که در آینده چنین عملیاتی همچنان باید به دست افراد انجام شود. ودرست همین کارهاست که کامپیوتر و سایر تجهیزات اتوماتیک آنها را به مراتب بهتر از انسان انجام می دهد. واضح است که در جامعه ی فراصنعتی، بسیاری از این نوع کارها را سیستم های بزرگی از ماشین های خود تنظیم کن انجام خواهند داد و به این ترتیب دیگر نیازی به سازمان های دیوانسالار نخواهد بود. اتوماسیون نه تنها موجب آن نمی شود که دیوانسالاری بیش از پیش تمدن را تحت منگنه بگیرد، بلکه خود به خود واژگون شدن آن کمک می کند.هر قدر که ماشین کارهای معمول و جاری بیشتری را انجام دهد و شتاب امور میزان چیزهای نوظهور را افزایش بخشید، باید نیرو و توان جامعه (و سازمان های آن) هر چه بیشتر به مصرف حل کردن مسایل غیر معمول برسد. و این کار مستلزم تخیل و خلاقیتی است که دیوانسالاری با تشکیلات انسان مهره ای (man-in-a-slot) و ساختار ثابت و همیشگی و سلسله مراتبی آن چنان مجهز نیست که بتواند چنین امکاناتی را فراهم سازد. پس در هر جا که سازمان های امروز در معرض امواج تغییرات تکنولوژیکی و یا اجتماعی قرار گرفته اند، در هر جا که پژوهش و توسعه اهمیت یافته، و در هر جا که انسان ها باید مسایل دست اول و ناشناخته دست و پنجه نرم کنند، مشاهده می شود که در آنجا زوال تشکیلات دیوانسالارانه بیش از هر جای دیگر مشهود است. در این سازمان های پیشگام نظام جدیدی از روابط انسانی در حال پدیدار شدن است.سازمان ها برای آنکه به حیات خود ادامه دهند باید خود را از کارهای دیوانسالاری که آنها را فلج می کند، و در برابر تغییرات غیر حساس، و در واکنش کند آهنگ می گرداند، خلاص سازند. نتیجه ی چنین کاری این است که ما به سوی «جامعه ای گام بر می داریم که کار در آ«به دست افرادی انجام می شود که از نظر فنی مانندهم هستند و در آن خط فاصل بین فرمانده و فرمانبر نامشخص شده است. انسان فراصنعتی به جای آنکه در یک مقام و جای ثابت و همیشگی و کاملا معین باقی به ماند و به فرمان افراد مافوق، بدون تامل به کارهای عادی به پردازد، روزبه روز به این امر بشتر واقف می شود که نباید خودش به اتخاذ تصمیم همت گمارد؛ و این تصمیم رادر ساختار هر دم متغیر سازمانی بگیرد که خود بر روابط بسیار ناپایدار انسانی مبتنی است. منابع:1- ژاک اولول(Jacques Elul)، کتاب جامعه تکنیکی 19992- ریس و جک بالدرستون، مفید بودن دانشمندان، 19693- الوین تافلر، شوک آینده
  • علمی - پژوهشی
  • سعید مزین طارم سری صفحه 80
    آرتروز، شایع ترین عارضه مفصلی است که معمولا از سن 30 سالگی به بعد شروع و با بالا رفتن سن پیشرفت می کند. آرتروز (arthritis) یک عارضه ناشی از کاربرد و فرسایش قلمدادمی شود. در این عارضه سطوح غضروفی مفصل تحت فشار وزن بدن دستخوش تغییراتی شامل ناصافی، خوردگی، التهاب، تورم و ریز شکستگی هایی در بافت استخوانی زیر غضروف مفصل می گردد. کند بودن فرایند بازسازی نسبت به فرایند تخریب غضروف به تدریج مفصل را به سوی ناکارآیی سوق می دهد به طوری که این روند سال ها به طول خواهد انجامید. آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است (تخریب غضروف مفصل) که پیشرونده بوده ولی علی رغم نامگذاری آن، یک بیماری التهابی نیست، التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.غضروف، یک بافت سخت ولی صاف و قابل انعطاف است که روی انتهاهای استخوان ها در محلی که در کنار هم قرار می گیرند را می پوشاند. مقدار کمی از یک مایع غلیظ و لزج بین دو سر استخوان ها و در درون مفصل قرار گرفته که سطح غضروف را لیز کرده و اصطکاک بین دو سطح مفصلی را کم می کند و به آن مایع سینوویال Synovial fluid یا مایع مفصلی می گویند. مایع سینوویال توسط بافت سینوویال ساخته می شود. بافت سینوویال لایه ای از سلول هاست که سطح داخلی کپسول مفصل را فرش کرده است.بافت پیوندی نیمه جامد است که از مزانشیم جنینی منشا می گیرد. سلولهای سازنده غضروف کندروست نام دارند. کندروسیتها ماتریکس غضروف را می سازند. ماده زمینه ای ماتریکس حاوی مقدار زیادی آب (تا 70٪).گلیکوزآمینو گلیکانها (کندروئیتین سولفات و اسید هیالورونیک) و گلیکو پروتئین ها مانند آگریکان می باشد. در این ماده زمینه ای الیاف (کلاژن و الاستین) قرار دارند. غضروف یا بخشی از یک اندام مانند تیغه بینی، حنجره، نای و لاله گوش را می سازد یا انتهاهای استخوان ها را در یک مفصل می پوشاند. استخوانها داشتن حرکتی آسان بر روی یکدیگر را مدیون غضروف های سالم هستند. وظیفه دیگر غضروف های مفصلی جذب شوک در طی حرکات فیزیکی است. به طور کلی با توجه به غالب بودن نوع رشته شرکت کننده در ساختمان ماتریکس غضروف، در بدن سه نوع غضروف داریم: غضروف فیبرو (fibro cartilage) مانند دیسک بین مهره های کمر، غضروف ارتجاعی (Elastic cartilage) مانند لاله گوش، غضروف شفاف (Hyaline Cartilage) مانند غضروف مفصلی.
  • مجتبی عطایی صفحه 84
    برنامه ریزی بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک در یک سازمان به مثابه یک فرآیند پایان ناپذیر می توانند تاثیر متقابل و دایمی بر روی یکدیگر بگذارند. بدین صورت که بازاریابی به نیازهای مصرف کننده و توانایی سازمان برای تامین این نیازها توجه دارد. همین موارد راهنمای تدوین رسالت و اهداف وجودی مندرج در برنامه ریزی استراتژیک سازمان محسوب می شود. از طرف دیگر، بخش وسیع برنامه ریزی استراتژیک با متغیرهای بازاریابی چون: سهم بازار، توسعه بازار، نرخ رشد بازار و غیره سروکار دارد. از این رو، در سازمان هایی که بازاریابی نقش مهمی در اداره فعالیت ها برعهده می گیرد، تمییز و تشخیص این دو مقوله بسیار دشوار می گردد. در واقع می توان گفت، بین خط مشی کلی سازمان و خط مشی بازاریابی وجوه مشترک فراوانی وجود دارد.