بررسی دانش، نگرش و عملکرد پزشکان شاغل در نهادهای دولتی

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
پزشکان شاغل در نهادهای دولتی نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی ارزان و کارا در نظام سلامت کشور ایفا می کنند. در این مطالعه دانش، نگرش و عملکرد پزشکان دولتی نسبت به سازمان های متبوعشان مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها
در این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1393، یک پرسش نامه بخش بندی شده حاوی سوالاتی در سه حیطه (1) آگاهی (دانش) افراد از قوانین و آیین نامه های سازمان، (2) نگرش افراد نسبت به جو حاکم بر سازمان، همکاران و مدیران رده بالا و (3) عملکرد افراد در حیطه وظایف تعریف شده در اختیار پزشکان شاغل در نهادها و بیمارستان های وابسته به سازمان های دولتی در شهر مشهد قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه که بر روی 120 نفر از پزشکان شاغل در زیرمجموعه های 3 نهاد و سازمان دولتی انجام گرفت، 74 نفر به پرسش نامه ها پاسخ گفتند (درصد پاسخ: 61.6%)، که 45 نفر (60.8%) از آنها مرد بودند. میانگین سن پاسخ دهندگان 6.1 ± 45.4 سال و میانگین سنوات خدمتی آنها 5.7 ± 15.9 سال بود. در افراد مورد پژوهش، بیشترین میزان آگاهی (54.2%) در مورد «پنج هدف اصلی سازمان متبوع» بود. بیشترین نگرش مثبت پاسخ دهندگان به سوالی در مورد «موثر بودن در نهاد متبوع» بود (75.6%). افراد بهترین عملکرد خود را در رفتار با مافوق، همکار و ارباب رجوع ذکر کردند (94.6%). با مقایسه پاسخ های مردان و زنان مشخص شد، مردان بیش از زنان از قوانین ارتقای شغلی در سازمان اطلاع دارند (0.04 = P). از سوی دیگر خانم ها بیش از آقایان معتقد بودند که سازمان به تلاش ها و خلاقیت هایشان پاسخ مثبت داده است (0.001 = P). پزشکانی که سوابق مدیریتی داشتند به طور معنی داری بیش از سایرین از قوانین ارتقای شغلی در سازمان اطلاع داشتند (0.026 = P) و 5 هدف اصلی سازمان را می شناختند (0.019 = P).
نتیجه گیری
لازم به نظر می رسد، در ابتدای بکارگیری همکاران، نگرش مثبت آنها به سازمان نیز مبنای انتخاب قرار گیرد و دانش و آگاهی افراد نسبت به وظایف و اهداف سازمان از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی و کلاس ها افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453331 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!