بررسی مشکلات پزشکان خانواده شاغل در مراکز بهداشتی - درمانی روستایی استان خراسان رضوی: یک بررسی مقدماتی

چکیده:
مقدمه
رفع مشکلات برنامه پزشک خانواده بر ماندگاری پزشکان در مناطق روستایی و نیز میزان رضایت شغلی آن ها تاثیر مثبت دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقدماتی مشکلات پزشکان خانواده شاغل در مراکز بهداشتی - درمانی روستایی استان خراسان رضوی بود.
روش ها
در این مطالعه تحلیلی توصیفی که در تیر و مردادماه سال 1393 انجام شد پرسش نامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی در زمینه مشکلات آموزشی، کمبود امکانات یا پرسنل، مسائل فرهنگی، برخورد با مراجعین و مشکلات مربوط به مدیریت و سیاست گذاری شبکه بهداشتی دراختیار تعدادی از پزشکان عمومی که در قالب قراردادی و یا به صورت استخدامی به عنوان پزشک خانواده در مراکز بهداشت روستایی استان خراسان رضوی فعالیت داشتند، قرار گرفت.
یافته ها
از میان 50 پرسش نامه ارسال شده، 20 نفر (درصد پاسخگویی: 40%) از طریق ایمیل یا تماس تلفنی به سوالات مطرح شده در نظرسنجی پاسخ گفتند. میانگین سنی پزشکان شرکت کننده 2.1 ± 28.0 سال و میانگین سابقه کاری آنان 14.3 ± 36.0 ماه بود. اکثر شرکت کنندگان (75%) مونث بودند. در زمینه مشکلات آموزشی و علمی، «ضعف دانشکده های پزشکی در رابطه با آماده سازی پزشکان خانواده و دوره ناکافی کارورزی بهداشت» با 9 پاسخ (45% موارد)، بیشترین مشکل عنوان شده بود که بین این گزینه و جنسیت شرکت کنندگان ارتباط نزدیک به معنی داری مشاهده شد (0.06 = P). در خصوص مشکلات مربوط به پرسنل، «عدم توانایی علمی یا عملی پرسنل در انجام وظایف مربوطه» و نیز «عدم وجود پرسنل کافی در مرکز» هر دو با 9 پاسخ (45%) رایج ترین چالش های مطرح شده از سوی پزشکان بودند. 75% پزشکان از «مراجعات بی مورد و در وقت نامناسب» شکایت داشتند. در خصوص مشکلات مربوط به سیاست گذاری شبکه بهداشتی 50% به «نبود دستمزد کافی» اشاره داشتند. در نهایت 70% پزشکان عنوان کردند که پس از اتمام دوره یا قرارداد مربوطه حاضر به ادامه خدمت به عنوان پزشک خانواده نخواهند بود.
نتیجه گیری
شناسایی هر چه بیشتر مشکلات پزشکان خانواده، به مسئولین در جهت اقدام موثر برای رفع آنها و در نتیجه افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق روستایی و موفقیت بیشتر برنامه پزشک خانواده کمک می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1453334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!