عوامل مرتبط با عفونت ادراری در نوزادان مبتلا به زردی طول کشیده، بستری در بخش مراقبت های ویژه ی نوزادان (NICU)

پیام:
چکیده:
مقدمه
زردی یکی از شایع ترین بیماری های دوران نوزادی است. اگر زردی در نوزادان رسیده بیش از 14 روز و در نوزادان نارس بیشتر از 21 روز طول کشیده باشد، زردی طول کشیده نامیده می شود. عفونت ادراری در دوره ی نوزادی و کودکی یک بیماری بالقوه خطرناک محسوب می شود و تکرار آن در این دوره ها، می تواند موجب مشکلات زیاد و دایمی شود که باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری می گردد. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر عفونت ادراری در نوزادان مبتلا به زردی طول کشیده، بستری در بخش مراقبت های ویژه ی نوزادان (Neonatal intensive-care unit یا NICU) در شهرستان کرمانشاه در سال های 91-1389 انجام گردید.
روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، 1844 نوزاد مورد بررسی قرار گرفتند. 91 نوزاد که به دلیل زردی طول کشیده در طی 3 سال در بخش NICU بستری بودند، وارد مطالعه شدند. نمونه گیری به روش در دسترس با استفاده از داده های موجود در پرونده ی بیماران انجام گردید. داده ها با استفاده از فرم اطلاعاتی محقق ساخته که شامل اطلاعات دموگرافیک، نوع زایمان مادر، نوع تغذیه ی بیمار، وزن هنگام تولد بیمار، سن حاملگی، وجود یا عدم وجود عفونت ادراری و نسبت والدین بود، جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد.
یافته ها
میزان شیوع عفونت ادراری در نوزادان مبتلا به زردی طول کشیده، 3/ 59 درصد بود. جنسیت، سن حاملگی، نوع زایمان و نسبت والدین، با ابتلا به عفونت ادراری ارتباطی نداشتند و از لحاظ آماری معنی دار نبودند. بین نوع تغذیه و عفونت ادراری (05/ 0 > P) رابطه ی معنی دار دیده شد.
نتیجه گیری
نوع تغذیه ی نوزادان در بروز عفونت ادراری تاثیر دارد و توصیه می شود، تغذیه با شیر مادر در اولویت باشد. همچنین، توصیه می شود در نوزادانی که زردی آن ها بیش از 2 هفته طول می کشد، یا علت مشخصی برای زردی آن ها یافت نمی شود، آزمایش ادرار انجام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!