بررسی وضعیت ناراحتی های اسکلتی- عضلانی و ارتباط آن با شاخص های ارگونومیک محیط کار در کاربران کامپیوتر بخش های اداری بیمارستان الزهرای (س) اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مشاغل اداری بیمارستان ها از جمله مشاغلی هستند که اختلالات اسکلتی- عضلانی در آن ها شیوع بالایی دارد. این اختلالات با عوامل خطر ارگونومیک متعددی شامل تناسب شغلی، حرکات تکراری، فشارهای تماسی و وضعیت های نامناسب بدنی ارتباط دارند. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت ناراحتی های اسکلتی- عضلانی در کاربران کامپیوتر واحدهای اداری بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام شد.
روش ها
این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود و بر روی 71 نفر از کاربران کامپیوتر بیمارستان انتخاب شده به روش تصادفی سیستماتیک انجام شد. جهت تعیین شاخص های ارگونومیک، از روش ارزیابی سریع تنش اداری (ROSA یا Rapid Office Strain Assessment) و جهت بررسی وضعیت ناراحتی های اسکلتی- عضلانی از پرسشنامه ی (CMDQ (Cornell Musculoskeletal Discomfort Questionnaire استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های Spearman و Pearson انجام گرفت.
یافته ها
به ترتیب نواحی گردن، قسمت تحتانی پشت و شانه بیشترین میزان شیوع ناراحتی های اسکلتی- عضلانی را در بین کارکنان اداری بیمارستان در بر داشت. در 2/ 97 درصد از افراد، نمره ی ROSA بیشتر از 5 و در سطح خطر بالا بود. ضریب همبستگی Spearman نشان داد که نمره ی نهایی ROSA با شدت ناراحتی های اسکلتی- عضلانی در اندام های فوقانی شامل بازو، ساعد و مچ دست، رابطه ی مستقیم داشت (05 /0 > P) ولی با بقیه ی مناطق، رابطه ی معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به این که درصد بسیار بالایی از افراد، مطابق با ارزیابی سریع تنش اداری، در معرض خطر ناراحتی های اسکلتی- عضلانی قرار دارند، لازم است هر چه سریع تر مداخلات ارگونومیک مناسب انجام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!