حسابداری سبز: ارائه الگویی برای افشاء زیست محیطی

پیام:
چکیده:
مقدمه
شرکت ها و صنایعی که فعالیت های آن ها دارای آثار گسترده محیطی، اجتماعی و اقتصادی است، با چالش جدی در زمینه انتشار اطلاعات در مورد فعالیت های زیست محیطی خود روبه رو هستند. هدف این پژوهش شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر افشاء زیست محیطی و ارائه الگویی برای افشاء آن است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس چگونگی جمع آوری داده ها و از جنبه روش انجام آن، پژوهشی توصیفی-تحلیلی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش را کلیه خبرگان و متخصصان صاحب نظر در زمینه حسابداری سبز و حسابداری زیست محیطی تشکیل می دهد. نمونه آماری پژوهش، شامل 29 نفر از این خبرگان (کارشناسان زیست محیطی و اعضای با تجربه جامعه حسابداران رسمی ایران در این زمینه) می شود. به منظور جمع آوری و تحلیل دیدگاه ها و نظرات خبرگان از روش دلفی فازی و فن ماتریس زوجی دلفی فازی و نرم افزار Expert choice نسخه 11 استفاده شده است.
یافته ها
متغیرهای اصلی تاثیرگذار بر افشاء زیست محیطی شناسایی شده در این پژوهش عبارت است از: اقدامات پیش گیرانه، اقدامات جبرانی و اقدامات مدیریتی. اقدامات پیش گیرانه شامل پیش گیری از آلودگی هوا، اقدامات حفاظت از محیط زیست و الگوهای مصرف انرژی؛ اقدامات جبرانی شامل اقدامات جبران خسارت و اقدامات کاهنده خسارت؛ و اقدامات مدیریتی شامل اقدامات مشارکت در فعالیت های اجتماعی، کسب گواهینامه ها و افتخارات و تحقیق و توسعه است.
نتیجه گیری
متغیرهای تاثیرگذار بر افشاء زیست محیطی به فراخور کمی و کیفی بودن و نیز سطح اهمیت آن در صورت های مالی و یا یادداشت های همراه صورت های مالی قابلیت افشاء خواهد داشت. شناسایی درآمدها و هزینه های فعالیت های زیست محیطی و افشاء آن ها گام موثری در حرکت سازمان ها به سمت اجرای حسابداری سبز خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!