بررسی تطبیقی قدمهای دوازده گانه گروه NA با اصول و تعالیم اسلامی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اعتیاد و سوء مصرف مواد یکی از ریشه دارترین و پیچیده ترین مسائل اجتماعی جوامع امروز می باشد که گستره ای جهانی پیدا کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی قدمهای دوازده گانه گروه NA با اصول و تعالیم اسلامی با روش پژوهش اسنادی صورت گرفته است.
روش کار
این تحقیق، در رده تحقیقات کاربردی به حساب آمده؛ وبه عبارت دیگر به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود. از نظر نحوه گردآوری داده ها، تحقیق حاضر در زمره تحقیقات اسنادی قرار می گیرد.
یافته ها
بر این اساس با بررسی و مطالعه اطلاعات موجود در خصوص گروه NA و قدمهای دوازده گانه آن و تحلیل و تطبیق آنها با اصول و تعالیم اسلامی، نتایج بیانگر این امر بود که محور های اصلی در این قدمها خودشناسی، توبه، توکل، تسلیم، اقرار به گناه، وفای به عهد، جبران خسارت و... است و هر چند انجمن معتادان گمنام یک سازمان مذهبی نیست و نماینده مکتب اعتقادی خاصی نمی باشد اما با این وجود خواسته یا ناخواسته منطبق بر تعالیم دین مبین اسلام است. همچنین با بررسی سایر ادیان بزرگ جهان همچون زرتشت، یهود و مسیحیت عملا با مجموعه ای از عناصر مشترک مواجه شدیم که می توانیم آنها را اصول عمومی دینداری بنامیم و NA بی آنکه نامی از دین ببرد، به نوعی سراغ این اصول عمومی دینداری می رود و با تاکید بر این اصول معتاد بی اراده را دارای اراده می سازد.
نتیجه گیری
بدین ترتیب چه در NA نامی از دین برده شود و چه نامی از دین نباشد محور قدمها، اصول اساسی و عمومی دینداری است ودر نتیجه NAبا این اصول حیات دینی را محقق می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!