اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی روی سلامت عمومی بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک (Systemic lupus erythematosus یا SLE)، یک بیماری التهابی خودایمن با درگیری چند ارگان است که در آن اتوآنتی بادی علیه اجزای مختلف سلول تولید می شود. این بیماری علت ناشناخته و تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی متفاوتی دارد. اختلالات روان پزشکی مختلفی از جمله اختلالات خلقی، اضطرابی و شناختی در این بیماران مشاهده می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (Mindfulness-based cognitive therapy یا MBCT) روی سلامت عمومی بیماران مبتلا به SLE صورت گرفت.
روش
این پژوهش از نوع تجربی با طرح کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که بر روی 46 بیمار مبتلا به SLE مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی روماتولوژی امام علی (ع) شهرکرد و طی مدت یک سال انجام شد. بیماران به ترتیب ورود به مطالعه و به صورت تصادفی در یکی از گروه های تجربی و شاهد تقسیم شدند (در مجموع 46 نفر در دو گروه 23 نفری) و هر دو گروه تحت مراقبت پزشکی معمول قرار گرفتند. بیماران گروه تجربی علاوه بر مراقبت معمول، 8 جلسه به صورت گروهی تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. بیماران قبل، بعد و 6 ماه پس از مداخله با استفاده از آزمون سلامت عمومی (General Health Questionnaire-28 یا GHQ-28) ارزیابی شدند. داده ها از طریق آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمرات سلامت عمومی در گروه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معنی داری از گروه شاهد هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری کمتر بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، در افزایش سلامت عمومی بیماران مبتلا به SLE موثر است و این اثربخشی تاثیر پایداری را به همراه دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
499
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!