بررسی مضامین و فضای تصویری چاپ سنگی مصور و نقاشی قهوه خانه ای در دوره قاجار

پیام:
چکیده:
چاپ سنگی مصور و نقاشی قهوه خانه ای، از گونه های هنری عصر قاجار هستند که حاصل تحولات سیاسی و اجتماعی و خروج هنرمندان از انحصار دربار و ورود هنر و آثار هنری بین عامه مردم است. مصورسازی اینبار مطابق با شیوه و امکانات هنری جدید و همچون همیشه در پیوند با ادبیات کلاسیک فارسی رخ نموده است. درونمایه آنها مضامین مذهبی، حماسی و گاه داستانهای عاشقانه بوده که ذوق و اعتقادات عامه مردم را به شکل تصویری به نمایش گذارده است.
نوشتار پیشرو به منظور شناخت ویژگی های تصویری چاپ سنگی مصور و نقاشی قهوه خانهای و درک رابطه آنها، به روش مقایسه تطبیقی و رویکردی تحلیلی، مضامین و فضای تصویری نمونه هایی از آثار موجود را بررسی کرده است. همچنین، به دنبال پاسخدهی به این پرسشها است: وجوه افتراق و اشتراک بین این دو نوع تصویرگری و جنبه های تاثیر و تاثری میان آنها چیست.
تلاش این مقاله برای مطالعه تطبیقی مضامین و تصاویر منقوش در چاپ سنگی و نقاشی قهوه خانه ای دوره قاجار و چگونگی تاثیرپذیری نقاشی های قهوه خانه ای از آثار چاپ سنگی، بدانجا رسیده که منابع الهام نقاشان قهوه خانه ای و چاپ سنگی در دوره قاجار مشترک است و رواج و گسترش نسخ چاپ سنگی ازجمله عواملی است که موجب گسترش هنرهای تصویری در نیمه حکومت قاجار شده است. زیرا آثار چاپ سنگی بهآسانی دراختیار سایر هنرمندان قرار میگرفته و بسیاری از هنرها همچون هنر نقاشی قهوهخانهای را باوجود متفاوتبودن سبک، شیوه اجرا و ابزار تکنیکیشان، بهلحاظ قرابت محتوایی موضوعات و درنتیجه عناصر تصویری مشترک، تحت تاثیر خود قرار داده است. تصاویر نسخ چاپ سنگی و نقاشی های موردمقایسه، نمونه های بارزی هستند که آشکارا تاثیرپذیری های نقاشی قهوهخانهای را از روش های تصویرسازی آثار چاپ سنگی اثبات میکند. این پژوهش ازلحاظ ماهیت و روش، توصیفی- تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای- اسنادی (تصویری) و مشاهدهای بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1455634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!