بررسی حذف فتوکاتالیستی پنتاکلروفنل با استفاده از نانوذرات اکسید روی در حضور اشعه UV از محلول آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پنتاکلروفنل (Pentachlorophenol) یک ترکیب آلی و جزو آلاینده های متقدم و سرطان زا است. استفاده گسترده PCP در جهان، آلودگی های زیادی را در آب و خاک ایجاد کرده است. هدف این مطالعه بررسی کارایی حذف پنتاکلروفنل با استفاده از فرایند ZnO/UV و ارزیابی تاثیر پارامترهای موثر در حذف آن می باشد.
روش کار
این مطالعه از نوع بنیادی-کاربردی می باشد که در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. فاکتورهای مختلف شامل pH، غلظت پنتاکلروفنل و دوز نانوذرات در زمان تماس مختلف در حذف پنتاکلروفنل بررسی شدند. سنجش مقدار پنتاکلروفنل در نمونه ها با استفاده از دستگاه HPLC و بررسی گروه های عملکردی بر روی جاذب با FTIR انجام شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.16 انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که با کاهش pH، کاهش غلظت پنتاکلروفنل و افزایش مقدار نانوذره راندمان حذف پنتاکلروفنل افزایش می یابد (89 درصد برای 3 =pH در مقابل 60 درصد برای 9 =pH). ااز نتایج XRD و SEM مشخص شد که قطر نانوذرات اکسیدروی 20 نانومتر است. اشعه UV به تنهایی تاثیر کمی در حذف پنتاکلروفنل داشته و تابش آن بر روی نانوذرات راندمان حذف پنتاکلروفنل را تا حدود 90 درصد افزایش داد. سینتیک واکنش از مدل Langmuir- Hinshelwood و جذب پنتاکلروفنل (در 30 دقیقه اول فرایند بدون حضور UV) از مدل ایزوترم فروندلیخ تبعیت می کند. آنالیز FTIR نشان داد که گروه های عاملی OH و کربوکسیل نقش مهمی در جذب پنتاکلروفنل دارند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل می توان از فرایند ZnO/UV در شرایط اسیدی به عنوان روشی موثر در حذف پنتاکلروفنل از منابع آبی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!