مطالعه قارچ های جدا شده از ضایعات سگ های صاحبدار با تاکید بر ارزیابی خطر انتقال درماتوفیت های مشترک در مناطق روستایی مشکین شهر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

شناسایی منابع احتمالی عفونت در حیوانات برای جلوگیری از شیوع و اپیدم ی های پیشرفته انجام می شود. هدف مطالعه حاضر، جداسازی و شناسایی قارچهای بیماری زا و فرصت طلب از پوست سگ های صاحبدار با تاکید بر ارزیابی خطر انتقال درماتوفیت های مشترک در مناطق روستایی مشکین شهر است.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی– توصیفی که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، تعداد 130 قلاده سگ در نواحی روستایی مشکین شهر استان اردبیل مورد بررسی قرار گرفتند. پوسته ها و موهای جمع آوری شده با با هدف پوشش کامل رشد کلیه قارچها اعم DTM و SCC، SC روش های دید میکروسکوپی مستقیم و کشت در محیط های از محیطی و بیماری زا، انجام شد و پس از گذشت 1 تا 3 هفته مورد بررسی قرار گرفت. 31 %)، و کمترین /5)

یافته ها

از 130 نمونه ی مورد آزمایش، فراوان ترین ساپروفیتهای جدا شده، آلترناریا با فراوانی 41 0%) مورد بودند. /9) 0%) و نترزیا 1 /9) آنها، چاتومیوم 1

نتیجه گیری

سگ های مورد مطالعه از نظر منبع احتمالی انتقال آلودگی و ایجاد اپیدمی های پیشرفته درماتوفیتوز، خطرساز نمی باشند، اما احتمال بروز بیماری های قارچی جلدی در افراد بومی در تماس با دیگر حیوانات، با توجه به موقعیت جغرافیایی و سبک زندگی، وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!