بررسی حافظه ی اجرایی در میان کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بر پایه ی فرضیه ی ناهنجاری حافظه ی اجرایی، دشواری های زبانی مشهود در آسیب زبانی ویژه عمدتا ناشی از وجود ناهنجاری در ساختارهای مغزی تشکیل دهنده ی سیستم حافظه ی اجرایی می باشد. بر اساس این فرضیه، حافظه اجرایی در یادگیری دستور زبان - و نه واژگان- نقش دارد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد حافظه اجرایی و ارتباط آن با دشواری های زبانی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه در چارچوب فرضیه فوق می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه، موردی-شاهدی، عملکرد 9 نفر از کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه و 9 نفر از کودکان عادی، در تکالیف زبانی و حافظه، بررسی و با هم مقایسه شده اند. کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه با مراجعه به مراکز گفتاردرمانی درشهر مشهد و کودکان عادی به صورت تصادفی از میان کودکان یک مهد کودک انتخاب گردیدند ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون هوش ماتریس های پیشرونده ی ریون، آزمون رشد زبان، آزمون واژگان مصور تک کلمه ای- بیانی، آزمون کنش مصور رنفرو، خرده آزمون تکمیل جملات آزمون هوشی وکسلر و تکلیف زمان واکنش پی در پی. در این مطالعه از آزمون دو متغیر مستقل کلموگروف- اسمیرنوف برای مقایسه میانگین ها و از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه میان متغیرها استفاده شده است.
یافته ها
همسو با پیش بینی فرضیه ی ناهنجاری حافظه ی اجرائی، نتایج این مطالعه عملکرد نابهنجار حافظه اجرایی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه را تایید می کند. اما برخلاف فرضیه مذکور، رابطه ی آماری معناداری میان مهارت های دستوری از یکسو، و حافظه ی اجرایی از سوی دیگر در هیچیک از گروه های کودکان نمونه (ضریب همبستگی=0/52-سطح معناداری=0/14) عادی (ضریب هبستگی=0/73، سطح معناداری=0/73) یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده شواهد قطعی در رد و یا تایید فرضیه ناهنجاری حافظه اجرائی به دست نمی دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!