فراوانی علائم اختلال روانی در بیماران دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلالات روانی، اختلالات شایعی می باشند که این اختلالات باعث کاهش عملکرد اجتماعی افراد می شوند. بعضی گروه های خاص مانند بیماران دیابتی نسبت به ابتلای به این اختلالات آسیب پذیرتر می باشند لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی فراوانی علائم اختلال روانی در بیماران دیابتی انجام شد.
مواد و روش ها
بدین منظور از میان جامعه آماری بیماران دیابتی، تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت مقایسه با افراد دیابتی، یک نمونه 100 نفری نیز از افراد غیر دیابتی انتخاب شدند که ازلحاظ سن، سطح تحصیلات و وضعیت اجتماعی و اقتصادی همتاسازی شدند. دو گروه به وسیله آزمون90 SCL- موردسنجش قرار گرفتند. آزمون90 SCL- دارای 90 ماده است و برای ارزشیابی علائم روان پزشکی مورداستفاده قرار می گیرد. نقطه برش این آزمون در ایران 4/0 گزارش شده است.
یافته ها
با توجه به مبانی نظری، نتایج حاصل از این پژوهش نشان دادند که فراوانی علائم اختلالات روانی در بیماران دیابتی نسبت به غیر دیابتی ها بیشتر است. نمره مقیاس ها در افراد دیابتی بیشتر از افراد غیر دیابتی بود. بیشترین و کمترین نمره ها در افراد دیابتی به ترتیب مقیاس های اضطراب (78/0 ± 66/2) و روان پریشی (67/0 ± 99/0) بود.
بحث و نتیجه گیری
میزان بالای علائم اختلال روانی در بیماران دیابتی نشان دهنده آسیب پذیری بیشتر آنان است و ارزیابی منظم و ارجاع به موقع برای درمان می تواند باعث افزایش سطح بهداشت روانی و انجام مداخلات و سیاست گذاری های مناسب برای آنان گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!