اثر مکمل آلوئه ورا (Aloe vera L.) و اسیدبوتیریک در تولید و کیفیت تخم و برخی پارامترهای خونی و مرفولوژی روده کوچک در بلدرچین تخم گذار

پیام:
چکیده:
در این آزمایش، اثر مکمل آلوئه ورا (Aloe vera L.) و اسید بوتیریک بر عملکرد، مورفولوژی روده، فاکتورهای خونی و صفات کیفی تخم با استفاده از 120 قطعه بلدرچین در 56 روزگی در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار و 5 تکرار و 4 قطعه بلدرچین در هر تکرار به مدت 7 هفته بررسی شد. گروه های آزمایشی شامل: 1- جیره شاهد، 2- جیره حاوی پودر آلوئه ورا، 3- جیره حاوی اسید آلی غیرپوشش دار (سدیم بوتیرات)، 4- جیره حاوی اسید آلی پوشش دار ((Baby C4، 5- جیره حاوی پودر آلوئه ورا و اسید آلی غیرپوشش دار (سدیم بوتیرات)، 6- جیره حاوی پودر آلوئه ورا و اسید آلی پوشش دار (Baby C4) بودند. در این آزمایش درصد تولید تخم، میزان خوراک مصرفی، ضریب تبدیل و وزن تخم بلدرچین تحت تاثیر جیره های آزمایشی قرار نگرفت. اضافه کردن آلوئه ورا و اسید آلی سبب کاهش معنی دار غلظت کلسترول زرده و کلسترول سرم در بلدرچین ها شد (01/0>p). البته اثر تیمارهای آزمایشی بر ارتفاع پرز ژژونوم اختلاف معنی داری را نشان داد (001/0>p). نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که استفاده از آلوئه ورا و اسید آلی و همچنین مخلوط اسید آلی و آلوئه ورا سبب کاهش میزان کلسترول سرم و زرده شده است. استفاده توام از گیاه دارویی آلوئه ورا و گلیسریدهای اسید بوتیریک به طور معنی داری ارتفاع و سطح پرز را افزایش داد و بیشترین عرض و عمق کریپت را به خود اختصاص داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
651 تا 660
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!