بررسی میزان رضایت دانش آموزان دختر از برنامه بهداشت بلوغ در شهرستان بابل 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان، در دوران بلوغ با بسیاری از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مواجه هستند. لذا اجرای برنامه های آموزش بهداشت مستمر و طراحی شده برای دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت دانش آموزان دختر از برنامه بهداشت بلوغ در شهرستان بابل می باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در سال 1392 در شهرستان بابل انجام گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع پنجم و ششم ابتدایی شهرستان بابل بودند که به روش سرشماری (2535 نفر) تعیین شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 تحلیل گردید.
یافته ها
از کل دانش آموزان 6/ 42 درصد در شهر، 9/ 52 درصد در مدارس دارای مراقب بهداشتی تحصیل می کردند. بیشترین منبع دریافت اطلاعات در زمینه بلوغ، کارکنان بهداشتی و بعد از آن خانواده ها، مربی بهداشت و رسانه ها در رتبه-های بعدی قرار داشتند. دو سوم دانش آموزان مباحث آموزشی ارائه شده توسط مرکز بهداشت را مفید دانسته که این فایده در مدارس روستایی بیشتر بوده است (001/ 0≥p). تقریبا دو سوم از دانش آموزان از سوی خانواده ها اطلاعاتی در زمینه بهداشت بلوغ دریافت نکرده بودند. بیش از 40 درصد از دانش آموزان نیز از مدت زمان آموزش راضی نبوده و آن را کم دانستند.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه موید کارآیی آموزش در ارتقاء آگاهی دختران نوجوان در خصوص بهداشت بلوغ، توسط مرکز بهداشت می باشد بنابراین این مطالعه بر تداوم، افزایش تعداد و زمان این آموزش ها تاکید می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!