ارزیابی حساسیت مراحل مختلف رشدی شب پره مینوز گوجه فرنگی (Tuta absoluta (Meyrick به حشره کش های مختلف در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
شب پره مینوز گوجه فرنگی (Tuta absoluta (Meyrick یکی از مخرب ترین آفات گوجه فرنگی در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران است. در این تحقیق اثر حشره کش های آبامکتین، ایندوکساکارب، امامکتین بنزوات و استامی پراید روی مراحل مختلف تخم، سن اول لاروی، شفیره و حشره کامل T. absoluta در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. مراحل نابالغ به روش غوطه وری و حشرات کامل به روش تماسی با استفاده از قفس های در معرض قراردهی در معرض حشره کش ها قرارگرفتند. تیمارها شامل دو غلظت از هر حشره کش و شاهد بود و برای هر تیمار 3 تکرار در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تجزیه واریانس با طرح فاکتوریل نشان داد که اثر دو فاکتور مرحله رشدی آفت و نوع سم هر کدام به تنهایی و نیز اثر متقابل این دو فاکتور روی درصد مرگ و میر T. absoluta معنی دار بود. مقایسه حساسیت مراحل مختلف رشدی شب پره مینوز گوجه فرنگی به حشره کش ها نشان داد که مرحله لاروی بیشترین و مرحله تخم کمترین حساسیت را در برابر حشره کش ها دارا می باشند و از بین حشره کش های مورد آزمایش، آبامکتین بیشترین تاثیر و ایندوکساکارب کمترین کارایی را روی آفت داشتند. نتایج آنالیز اثرات متقابل دو فاکتور مرحله رشدی آفت و نوع سم نیز نشان داد که کاربرد هر 4 حشره کش مورد آزمایش در مرحله لاروی و استامی پراید در مرحله حشره کامل باعث بیشترین درصد تلفات آفت شد. این حشره کش ها در صورت داشتن کارایی مشابه در شرایط گلخانه و مزرعه و در صورت عدم تاثیر سوء روی دشمنان طبیعی، می توانند در برنامه های مدیریت تلفیقی علیه این آفت استفاده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!