اثر اسطوخدوس بر نفوذپذیری سد خونی- مغزی در موش های صحرایی در معرض ایسکمی

چکیده:
سابقه و هدف
سطوخدوس گیاهی است که خواص آنتی اکسیدانی خوبی دارد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی های طولانی مدت در جهان می باشد و همراه با استرس اکسیداتیو است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر حفاظتی عصاره اسطوخدوس در برابر نفوذپذیری سد خونی- مغزی و مکانیسم احتمالی آن در مدل سکته مغزی موش صحرایی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از 42 سر موش صحرایی بالغ نژاد ویستار با وزن 250 تا 300 گرم استفاده شد. حیوان ها به شش گروه هفت تایی تقسیم شدند که عبارت بودند از: 1. گروه ایسکمی؛ 2و3. گروه های ایسکمی که دوز 100 و 200 میلی گرم عصاره را دریافت کردند؛ 4. گروه کنترل سالم؛ 5 و6. گروه های سالم که فقط دوز 100 و200 میلی گرم عصاره را دریافت کردند؛ و 7.گروه شم. ایسکمی مغزی کانونی توسط انسدادگذرای شریان مغزی میانی به مدت 1 ساعت در موش صحرایی القاء شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و مقایسه میانگین ها با استفاده از روش One Way Anova مقایسه شد.
یافته ها
این تحقیق نشان می دهد که تیمار موش های صحرایی با دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره باعث یک کاهش معنی داری در نفوذپذیری سد خونی- مغزی در مقایسه با گروه ایسکمی شده است.
استنتاج
نتایج این مطالعه نشان می دهد که عصاره اسطوخدوس فعالیت حفاظت مغزی در برابر ایسکمی مغزی دارد و نفوذپذیری سد خونی مغزی را در موش های صحرایی در معرض ایسکمی کاهش می دهد و مکانیسم آن ممکن است در ارتباط با مهار استرس اکسیداتیو در مغز موش های صحرایی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!