تاثیر اسید گالیک بر بیان ژن آلکالین فسفاتاز در سلول های عضلانی صاف دیواره رگ ها

چکیده:
سابقه و هدف
کلسیفیه شدن رگ ها یکی از عوامل مهم در پاتوژنز آترواسکلروز محسوب می شود. مطالعات نشان داده است آنزیم آلکالین فسفاتاز فرآیند کلسیفیه شدن رگ ها را افزایش می دهد. در این مطالعه اثر اسیدگالیک بر بیان ژن آلکالین فسفاتاز در سلول های عضلات صاف عروق مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، سلول های عضله صاف عروق آئورت انسانی جهت القا کلسیفیه شدن، با بتاگلیسرول فسفات مجاور گردید. سپس این سلول ها با غلظت های 160،180 و 200 میکرومولار اسیدگالیک به مدت 24، 48 و72 ساعت تیمار شدند. بعد از استخراج RNA و سنتز cDNA، میزان بیان ژن آلکالین فسفاتاز با روش Real Time PCR مورد سنجش قرارگرفت. هم چنین فعالیت ویژه آلکالین فسفاتاز درنمونه های مورد مطالعه به روش رنگ سنجی اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون آماری نان پارامتریکMann-whitney آنالیز و مقایسه شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که اسید گالیک در غلظت های 160 و 180 و 200 میکرومول پس از 72 ساعت میزان بیان ژن آلکالین فسفاتاز القا شده با بتاگلیسرول را در مقایسه با گروه کنترل به ترتیب 98/ 1، 03/ 2 و 16/ 3 بار کاهش داده است. فعالیت ویژه آلکالین فسفاتاز نیز پس از تیمار سلول ها نسبت به گروه کنترل کاهش نشان داده است.
استنتاج
نتایج ما نشان داد، اسید گالیک بیان ژن و فعالیت ویژه آلکالین فسفاتاز را کاهش می دهد. لذا به نظر می رسد این ترکیب آنتی اکسیدانی احتمالا با کاهش بیان آلکالین فسفاتاز باعث کاهش کلسیفیه شدن رگ ها می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!