کشت اکوتیپ های گیاه دارویی ماریتیغال جهت مقایسه ارزش دارویی و غذایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اکوتیپ های گیاه ماریتیغال (Silybum marianum) ارزش دارویی و تغذیه ای داشته و می توان با انتخاب و شناخت نیازهای بوم شناختی و زراعی، آن ها را کشت نمود. هدف این مطالعه مقایسه ارزش دارویی و غذایی تیپ های اکولوژیک ماریتیغال به منظور گزینش و کشت آن ها در استان بوشهر است.
مواد و روش ها
جمعیت های سه اکوتیپ (جمعیت انتخاب شده، بومی 1 (دشتستان) و بومی 2 (تنگستان) در قالب طرح آزمایشی کاملا تصادفی با چهار تکرار در سال زراعی 92-91 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی (برازجان) کشت و صفات مورفولوژیک و فیتوشیمیایی هرکدام اندازه گیری گردید. استخراج روغن دانه و تغلیظ آن به ترتیب توسط دستگاه های سوکسله و تقطیر در خلا انجام و آنالیز اسیدهای چرب به کمک کروماتوگرافی گازی صورت گرفت. عصاره متانولی پودر دانه پس از استخراج تغلیظ و سیلی مارین تام آن سنجیده شد. مشاهدات با نرم افزار SAS و توسط آزمون های آنالیز واریانس و دانکن در دو سطح احتمال 5 و 1 درصد تجزیه و تحلیل آماری گردید.
یافته ها
اغلب صفات ریخت شناسی و عملکردی اکوتیپ ها اختلاف آماری معنی دار داشتند. ترکیب اسیدهای چرب و بازده سیلی مارین تام آن ها نیز تفاوت زیادی نشان دادند در حالی که بازده روغن آن ها یکسان بود (P≤ 0.01). بیشینه عملکرد اندام دارویی، سیلی مارین تام (5/ 6 درصد) و مقدار روغن (5/ 24 درصد) به ترتیب از اکوتیپ 2، جمعیت انتخاب شده و اکوتیپ 1 و 2 بوشهر به دست آمد. نسبت اسیدهای چرب غیراشباع به اشباع در اکوتیپ ها و جمعیت انتخاب شده به ترتیب 99 /3 و 32/ 3 بود.
نتیجه گیری
اختلاف معنی داری بین اغلب صفات ریخت شناسی و فیتوشیمیایی هر سه اکوتیپ مورد مطالعه وجود داشت. عملکرد دانه و روغن اکوتیپ 2 بوشهر به ترتیب با 1417 و 354 کیلوگرم در هکتار حداکثر اما درصد سیلی مارین آن حداقل بود. به طور کلی امکان انتخاب، کاشت و تولید تجاری اکوتیپ های ماریتیغال در استان بوشهر وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1007 تا 1015
لینک کوتاه:
magiran.com/p1459845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!